Schrijf je in

Agenda

Dag van de ICT-coördinator

15/03/2018
PXL-Congress - Elfde Liniestraat 23a (gebouw D) - 3500 Hasselt

Tijdstip

Donderdag 15 maart 2018 | 09.00u - 16.00u

Inleiding

Ben je technisch of pedagogisch ICT-coördinator in een school? Voltijds of deeltijds?

Deze dag staat in het teken van elke ICT-coördinator in een school. Vicli organiseert voor de derde keer de Dag v/d ICT-coördinator en wil zo ICT-coördinatoren verenigen.

We verwelkomen je graag op deze studiedag in een netwerk van ICT-coördinatoren.

Progamma

08.30 – 09.00: Onthaal + beursbezoek

09.00 – 10.00: Inleiding & keynote door Valerie Taerwe, Young ICT Lady of the year 2017

10.00 – 12.00: Keuzesessie 1 & beursbezoek

12.00 – 13.00: Vicli netwerkmoment

13.00 – 14.00: Lunch & beursbezoek

14.00 – 15.30: Keuzesessie 2

15.30 – 16.00: Uitreiking ICT-coördinator van het jaar 2018

16.00 – 17.00: Receptie

Er worden 6 keuzesessies aangeboden waarin ICT-coördinatoren uit het werkveld hun goede praktijkvoorbeelden delen met de deelnemers. U kan er hieruit twee kiezen.

1. De sleutels tot een goed WiFi-netwerk - Kurt Gregoor

Het bring-your-own-device principe vindt steeds vaker zijn weg in de scholen. Iedere school heeft hier zijn eigen visie en zijn eigen werking. Wat je zeker nodig hebt is een betrouwbaar draadloos netwerk. In deze sessie gaan we op zoek naar de variabelen waarbij we moeten rekening houden voor de implementatie van een dergelijk netwerk. Volgende begrippen komen aan bod: 2,4 Ghz vs 5 Ghz, Stoorzender / DFS / Free Space Path Loss, SSID, channel bounding, EIRP / Antenna Gain, MIMO, planning: groot bereik vs grote bandbreedte, RSSI / Signal Noise rating, Wireless site survey en een Live demo.

Over Kurt: na een loopbaan van 20 jaren in de privésector is Kurt sinds 2014 stafmedewerker ICT in Scholengroep16 – Midden Limburg. Vanuit deze functie is Kurt ook stuurgroeplid bij Vicli. Naast het centraliseren van de ICT-diensten voor een 20-tal scholen werkt Kurt en zijn team aan het optimaliseren en uniformiseren van het netwerk binnen deze scholengroep.
Reeds in het bezit van verschillende Microsoft-certificaten behaalde Kurt onlangs het Enterprise Wireless  Admin certificaat bij Ubiquiti.

2. Het Sint-Franciscuscollege achter de Schermen: een vlotte IT-opstart & -verloop van het schooljaar – Maarten Kempeneers

Als één van de grotere secundaire instellingen wordt het Sint-Franciscuscollege vaak geconfronteerd met praktische IT-problemen. Hoe wordt een schooljaar in zo'n grote IT-omgeving vlot opgestart en beheerd? Welke software en/of tools worden hierbij gebruikt om het geheel beheersbaar te houden? Volgende topics komen o.a. aan bod: Smartschool/AD-synchronisatie, OAuth, gepersonaliseerde bulkcommunicatie, leerboekenadministratie, een eigen digitale drukkerij, imports in Wisad voor facturatie, enz. Kortom: na deze voorstelling heb je inspiratie opgedaan om met meer automatisering niet alleen meer kwaliteit te leveren, maar tegelijk ook minder werk te genereren voor de beheerder. Als dat geen uitdaging is!

Over Maarten: hij studeerde af in 2000 aan de Hogeschool PXL als graduaat informatica. Maarten ging aan de slag bij Cap Gemini en werd als consultant verhuurd aan grote bedrijven zoals ING en Manpower INC. Hij specialiseerde zich in de (om)bouw van databaseapplicaties en koppelingen tussen diverse systemen. Met die ervaring trok Maarten in 2006 naar het Sint-Franciscuscollege waar hij nog steeds aan de slag is als lesgever en ICT-coördinator. In 2016 voltooide hij een masterstudie Business Process Management & IT. Ondertussen startte Maarten met succes zijn eigen bedrijf op, nl. WeaveIT dat algehele IT-consultancy en maatsoftware voor scholen verstrekt. Centraal hierin is de symbiose met Vlaanderens belangrijkste leerplatform Smartschool.

3. PDQ-deploy en inventory – Luk Van den Bossche

De tandem PDQ Inventory en Deploy zorgen er voor dat een ict-co met weinig moeite updates en installaties kan doen. En dat vanop afstand en zonder de gebruikers te storen.
Je kan bijna alles uitrollen, patchen, de-installeren, computers uitschakelen, bestanden kopiëren, berichten zenden…. En alles wordt op de achtergrond uitgevoerd, gemonitord en gerapporteerd.
In PDQ-deploy zitten 170 populaire pakketten (betalende versie) klaar om uit te rollen en in Inventory een groot aantal kant en klare groeperingen (op software, op hardware, …)
 Beide pakketten werken op een gewone pc in het netwerk of vanop een server.

Over Luk: hij is sinds 8 jaar technisch ict-co in een scholengemeenschap lager- en kleuteronderwijs, met 7 vestigingen. Daar voor werkte Luk als ict-leerkracht in het volwassenenonderwijs.

4. Good practice case: Inventarisbeheer binnen Gsuite - Joel Weyers

Een overzichtelijke inventaris is voor elke ICT-coördinator een absolute must. In deze sessie gaan we bekijken hoe je een inventaris opbouwt binnen Gsuite. Stap voor stap bouwen we de inventaris op. Van de planning tot het uiteindelijke raadplegen zal elk facet binnen een live demo getoont worden. Verschillende tools komen aan bod waaronder Google Forms, Google Spreadsheets, Avery label software,... Uiteindelijk komen we tot een afgewerkt product waarin de inventaris makkelijk raadpleegbaar is. Hiervoor gebruiken we Awesome Table met uitgebreide zoekfunctie.
Kortom, na deze sessie ga je met de nodige bagage naar huis om je eigen inventaris op te starten.

Over Joel: Geboren in ‘72 heeft Joel de opkomst van de “home computer” actief meegemaakt. Joel was dan ook in de wolken met de Atari 600XL die ik voor mijn communie kreeg. Stilaan leerde hij programmeren in basic en mijn passie voor ICT was geboren. Door een speling van het lot ging zijn studiekeuze naar mijn tweede passie en werd ik verpleegkundige. Na een carrière van 15 jaar als verpleegkundige op spoedgevallen deed Joel in 2010 de overstap naar het onderwijs. zijn passie voor ICT werd er al snel opgemerkt. Sinds schooljaar 2014-2015 vervult hij voltijds de taak van ICT-coördinator/SmartSchool beheerder. Hiernaast heeft Joel sinds 2000 zijn eigen bedrijfje in bijberoep dat zich toespitst op ICT-support.

5. Hoe een ICT-”project”matige aanpak ook kan leiden tot planlast verlaging binnen het onderwijs – Jo Neubauer

Hoe kan je als technologie-coördinator op een eenvoudige manier met de 8-ICT basiscompetentie aan de slag? Is er een manier om deze te visualiseren en zichzelf hierin te evalueren? Wat kunnen de gevolgen zijn van een innovatietraject binnen uw school op zowel micro- macroniveau? Onderwijs innovatieprojecten, hoe kan je deze visualiseren en uitrollen met een optimale output voor "alle" personeelsleden? Hoe creëren we een krachtige leeromgeving die de leerprestaties van de leerlingen verbeteren? Aan de hand van praktische voorbeelden krijg je een inzicht hoe zo een traject er kan uitzien. Verder komen in deze sessie kleine handige tips aan bod om de planlast van beginnende leerkracht aanzienlijk te verlagen. http://fcl.eun.org/learning-zones.

Over Jo: Een project-technologiebegeleider die uitblinkt in doelgericht en daadkrachtig handelen. Hij staat bekend bij opdrachtgevers om vanuit idee in de praktijk het bewijs te leveren dat technologie wel kan werken. Jo is sociaal, mondig en past goed in verschillende teams. hij weet de juiste mensen samen te brengen en zorgt dat de technologie hierin steeds een groot draagvlak heeft.

6. – Tom Adriaensen

Sinds één jaar gebruiken we het Google Cloud Platform in onze school. Waarom hebben we dit gekozen? Wat kost het? Wat doen we er mee? Welke voordelen biedt het tegenover een gewone setup met servers? Op deze vragen en meer krijg je een antwoord tijdens deze keuzesessie.

Over Tom: Tom Adriaensen is sinds 2009 ICT-coördinator binnen Hivset, na enkele jaren ervaring als beheerder van de centrale pc-klassen van de KULeuven en in de privé. Hij houdt ervan om Open Source oplossingen te gebruiken en ziet het als een uitdaging om met een beperkt budget toch een zo goed mogelijke ICT-infrastructuur op te bouwen. Tom heeft een ruime ervaring op het vlak van besturingssystemen zowel Windows als Linux schrikken hem niet af.

Inschrijven kan tot en met 7 maart 2018.

Annuleringsvoorwaarden:

Uw inschrijving kan kosteloos geannuleerd worden per e-mail (congress@pxl.be) tot 5 werkdagen voor de dag van de activiteit. Indien uw annulering later bij ons toekomt, ongeacht de reden, is de volledige inschrijvingsprijs verschuldigd. Wie niet kan deelnemen, kan zich kosteloos laten vervangen na melding per e-mail (congress@pxl.be). In geval van no-show of laattijdige annulering zal de deelnameprijs alsnog gefactureerd worden.

Inlichtingen

Koen Vandenhoudt

e| koen.vandenhoudt@pxl.be

Doelgroep

Technische –en pedagogische ICT-coördinatoren uit het onderwijs

Bijdrage

Deelnemer: € 50

Lid Vicli: gratis

Spreker/lesgever: gratis

Alumni (afstudeerjaren 2016-2017, 2015-2016, 2014-2015 en op eigen kosten): € 37,50

PXL-personeel: € 42,50

PXL-student: € 25