Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de kijker

Studenten PXL-Business beginnen aan avontuur in China

2/05/2016

Negen studenten uit het keuzetraject International business van het departement PXL-Business vertrekken op maandag 2 mei 2016 naar China voor een verblijf van vier weken. Ze zullen daar werken aan twee opdrachten: één opdracht bestaat uit een samenwerking met Amerikaanse en Chinese studenten, de tweede opdracht gebeurt in samenwerking met BENCHAM (Benelux Chamber of Commerce) in Shanghai.

Sara Grauls studeert Financie- en verzekeringswezen, Dennis Doulgeris zit in zijn derde jaar Accountancy-fiscaliteit en Thibault Awouters, Thomas Jossa, Robin Raeven, Arne Seneca, Sydney Truyens, Thibault Vrancken en Aliene Wuijts zijn laatstejaarsstudenten Marketing. Alle negen volgen ze het keuzetraject International business en moeten ze in hun laatste jaar een internationale stage doen.

Hogeschool PXL heeft in haar nieuwe strategische beleidsplan internationalisering als een van de speerpunten voorgesteld. Een ander speerpunt is authentiek onderwijs. Deze twee komen naadloos aan bod in dit China-project, dat geleid wordt door opleidingshoofd Benny Bierebeeck en Christof Jans. Het project is een samenwerking tussen het departement PXL-Business, de Washburn School of Business uit Topeka (Kansas, V.S.) en de Wuhan University of Science and Technology (WUST) in Wuhan, een stad met meer dan tien miljoen inwoners in de provincie Hubei (centraal China).

De eerste opdracht die de studenten moeten uitvoeren, is nagaan welke opportuniteiten er zijn voor een Belgisch bedrijf om naar Shanghai te trekken. Dit is een opdracht die enkel de negen Belgische studenten uitvoeren, als multidisciplinaire groep, tijdens hun verblijf van 15 dagen in Shanghai. Hierover hebben de studenten reeds wat opzoekingswerk verricht en hun keuze is gevallen op het opstarten van een Belgische conceptstore in Shanghai. Hiervoor moeten ze een volledig businessplan uitwerken. Dat is geen eenvoudige klus, ze kunnen hierbij rekenen op de steun van BENCHAM en experts uit een aantal Belgische bedrijven die in Shanghai actief zijn.

De tweede opdracht gebeurt samen met de Amerikaanse en Chinese studenten. Alle deelnemende studenten zijn in vijf teams ingedeeld, zowel multidisciplinair als multicultureel. Elk team werkt aan opdrachten gekregen van een Chinees bedrijf dat actief is in Wuhan. Aan deze opdrachten zijn de studententeams reeds een aantal weken bezig, via Skype en Facebook. Ze werken deze opdrachten verder af gedurende de week dat ze op de campus van WUST verblijven, waarbij ze ook afspraken hebben met de betreffende Chinese bedrijven. Aan het einde van deze week presenteren ze hun bevindingen en adviezen aan de bedrijven.

Het belooft een zeer boeiende ervaring te worden voor deze studenten. Ze snuiven er de plaatselijke cultuur op, ervaren aan den lijve dat het niet eenvoudig is om met andere bedrijfsculturen samen te werken en leren dat co-creatie uiterst succesvol kan zijn. Ze leren er werken met beperkte mogelijkheden want een aantal bij studenten populaire tools zoals Google, Facebook en YouTube zijn in China geblokkeerd en kunnen bijgevolg niet gebruikt worden. En last but not least is er de taalbarrière: de kennis van Engels bij Chinezen is relatief beperkt ...

Naast het 'harde' werk is er ook ruimte voor ontspanning. Na hun week in Shanghai (waarbij er ook wat sightseeing op het programma staat) gaan de studenten nog twee dagen naar Beijing, dan reizen ze door naar Wuhan en tenslotte ronden ze hun trip af met vier dagen Hong Kong. Een Aziatische ervaring om nooit meer te vergeten!