Gezonde voeding

Als hogeschool trachten wij vooruitstrevend te zijn op alle vlakken, ook dat van de gezonde voeding. Het vergt voor de student en de personeelsleden géén inspanning en heeft tal van voordelen op de prestaties, zowel op de werkvloer als bij de examens.

Om je te overtuigen hierbij enkele links:

www.gezondheid.be
www.sweetlove.be/br_gezondevoeding.html
www.vegetarisme.be
www.foodforfreedom.be
http://het.gastronomen.net.

"Tijdens de blokperiode hebben we wel wat anders aan ons hoofd dan gezond eten. Bovendien hebben we dikwijls geen tijd of gewoon geen zin om te eten."

Deze argumenten klinken bekend in de oren, maar zijn ze ook terecht? Neen. Het belang van een evenwichtige en gevarieerde voeding, ook tijdens de blok en de examens, wordt vaak onderschat.

Voldoende eten is een van de basisvoorwaarden om zich goed te kunnen concentreren. Wie te weinig eet en drinkt, voelt zich slap en suf. De hersenen hebben dagelijks een gezonde portie energie nodig om optimaal te kunnen werken. Wie daarentegen schranst en de maag overlaadt, voelt zich ongemakkelijk en loom en kan zich evenmin goed concentreren. Daarnaast kan een tekort aan vitaminen en mineralen leiden tot vermoeidheid, concentratiestoornissen en prikkelbaarheid.

Gezond eten om te slagen

De examenkoorts bij de studenten loopt op. Om te slagen, moet er natuurlijk gestudeerd worden, maar een gezonde levensstijl kan ook helpen: voldoende en regelmatig lichaamsbeweging om zich te ontspannen, voldoende nachtrust om te recupereren en voldoende en gezond eten. Niet alleen tijdens de examens, maar ook tijdens de blokperiode vooraf.

Tien eenvoudige tips, makkelijk te onthouden ...

  1. Eet voldoende. Wie te weinig eet, wordt sneller moe en kan zich moeilijker concentreren om belangrijke informatie te memoriseren.
  2. Neem drie maaltijden per dag (incl. een goed ontbijt) en eventueel ook iets tussendoor.
  3. Drink voldoende water, zeker bij warm weer. Vermijd alcohol.
  4. Eet niet tussen je boeken. Laat de maaltijd samenvallen met een moment van pauze en ontspanning. Gun jezelf de tijd om rustig te eten en de batterijen weer op te laden. Schrans niet. Met een volle maag voel je je ongemakkelijk en loom en kan je je niet goed concentreren.
  5. Geef de voorkeur aan zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals bruin brood, aardappelen en andere volkorengraanproducten als energieleveranciers boven zoetigheden. Zij geven geleidelijk energie vrij waarop je langer en meer efficiënt kan functioneren.
  6. Voorzie gezonde tussendoortjes, zoals een boterham met mager beleg en/of groenten, yoghurt, fruit(sla) en een milkshake met vers fruit.
  7. Kies voor afwisseling. Zo verzeker je de aanbreng van alle benodigde vitaminen en mineralen. Een tekort aan vitaminen en mineralen kan je futloos maken waardoor je minder goed kan studeren.
  8. Vertrouw niet op supplementen. Wie voldoende en gevarieerd eet en elke dag voldoende groenten en fruit neemt, heeft geen baat bij supplementen. Er bestaan geen wondermiddelen voor het geheugen.
  9. Wees matig met cafeïnerijke dranken zoals koffie, cola en bepaalde 'energy drinks'. Je pept er slechts even van op. Als je ze te vaak gebruikt, kunnen ze zelfs in je nadeel werken door bijvoorbeeld je slaap te verstoren.
  10. Verwaarloos je voeding evenmin op de dag van je examen. Start met een goed ontbijt en voorzie eventueel een tussendoortje om een flauwte tegen te gaan.