Het Expertisecentrum PXL Onderwijsinnovatie zet bakens uit voor het onderwijs van morgen en is uw onderzoekspartner voor innovatieve designs van educatieve processen voor jong en oud. PXL Onderwijsinnovatie zet in op praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek en dienstverlening die leiden tot échte innovatie in de onderwijspraktijk.
Ons onderzoek focust op 3 speerpunten:
- bewegen, sport en coaching
- taal in leren
- leren in een digitale wereld
Expertise
U kunt bij PXL Onderwijsinnovatie terecht voor:
• differentiëren met tablets, mobiel leren, blended learning, distance learning
• de ontwikkeling van nieuwe educatieve technologieën
• design-thinking in het onderwijs, 21st century skills, begeleiding van teacher design teams
• bewegingsintegratie in het onderwijs en nieuwe vormen van lichamelijke opvoeding
• differentiatie brengen in coaching van sportteams
Projecten
Lopend project
- “De ontwikkeling van een interdisciplinair en intercultureel mobiliteitstraject ter bevordering van levenslange interculturele competenties”.
- A course for innovative teaching and research practice for teacher trainers in Cambodia.
- A course for innovative teaching and research practice for teacher trainers in Ecuador
- ABC-proof evalueren
- Anderstalige Nieuwkomers leren Nederlands in Alle lessen - ANNA
- ANNA leest
- Appwel doelgroepuitbreiding
- AppWel, een app die het welbevinden van leerlingen in het secundair onderwijs in kaart brengt
- ArtiCULan, 'Art, Time, Culture and Language’
- ArtiCULan, 'Art, Time, Culture and Language’
- Blended learning wondzorg
- Competence dashboard voor werkplekleren
- Content maps als innovatieve methode om vakkennis bij de leraar LO te verhogen
- De ontwikkeling van een High-Impact Traject @home in samenwerking met internationale partner(s).
- De warme transitie tussen de kinderopvang en de kleuterschool
- Designing and evaluating innovative mobile pedagogies (DEIMP)
- Duaal leren Boundary Crossing
- EUR.FRIENDS
- eXercICE - Een augmented reality applicatie voor het inoefenen van ijsbergrekenen in het kleuteronderwijs.
- Future teaching (FUTE)
- Gedifferentieerd evalueren
- Global Acting in ICT
- Healthline – Healthcare academy for innovative learning
- Het monitoren en verhogen van de zelfregulatie van leerlingen van de derde graad van het lager onderwijs met behulp van een webapp en bijhorend
- Hist-o-Max
- ID-360: De ontwikkeling een Instructional Design-model voor 360°-videolessen
- Innovatief omgaan met agressie
- iSTEM inkleuren, een interassociatie-cel om scholen te ondersteunen in STEM-didactiek www.istem.be
- Leren in beweging 2: bewegingsintegratie in het curriculum Lager Onderwijs
- Lezen op school: Liever lezen!
- Mijn verhaal
- MOBI - Mobiele oriëntering, begeleiding en interventie voor personen met een dubbele resp. meervoudige diagnose
- Onderzoek oriënteringstraject
- Proeftuinen voor werkstudenten in Hogeschool PXL
- Professionalisering van werkplekcoaches in graduaatsopleidingen
- Project Leren (Thuis) Leren
- SHOUT4HE
- SMART online tool om trainingsbelasting binnen voetbal te kwantificeren en het trainingsproces te optimaliseren
- TABLIO - Tablets for classroom differentiation and inclusion
- Werkplekleren in de professionele bacheloropleidingen
- Xpo 2.5- een digitaal portfolio voor het kleuteronderwijs
Afgelopen project
- @level2work
- Agile Development Operations Software Toolset
- Anders is niet altijd beter, beter is wel altijd anders !
- Autonomie-ondersteunend lesgeven in het secundair onderwijs. Een bewuste keuze om leergoesting te stimuleren.
- Bewegingsintegratie in het kleuteronderwijs
- BLiTS
- Boeiende biodiversiteit in het basisonderwijs
- Couch Learning - Haalbaarheidsstudie
- De intakeprocedure voor opleidingen in flexibel afstandsonderwijs
- De integratie van de principes van Open Education in flexibel afstandsonderwijs
- De leraar Lichamelijke opvoeding onder druk!
- De overgang van secundair onderwijs naar hoger onderwijs – een sprong in het onbekende?
- De realisatie van flexibel afstandsonderwijs in een PGO-systee
- Duo-stages
- E-coaching in een blended en distance learning environment
- Een krachtige leeromgeving realiseren via flexibel afstandsonderwijs voor taal, ICT en opvoedkunde
- Effect van videogebaseerde peer assessment o.b.v. onmiddellijke videofeedback op het verwerven van motorische vaardigheden in de LO-les
- Evaluatie in flexibel afstandsonderwijs
- Excellentieprogramma’s
- Gepersonaliseerd leren realiseren met tablets
- GoLeWe
- Groeien in de rol van lerarenopleider als onderzoeker
- GUTS
- Het opstellen van een ‘open education’ OLOD informatievaardigheden volgens de principes van ‘blended learning’
- Het verhogen van onderzoekscompetenties van de studenten door in te zetten op het waarderend coachen in het samen opleiden van de studenten.
- iLLL - Innovatieve methoden voor levenslang leren
- Implementeren van co-teaching in het departement lerarenopleiding en inzetten op professionalisering van mentoren
- Inpiratiegids voor cultuur in de eerste graad van het secundair onderwijs
- INTERcCOM
- Learning analytics als tool voor het ondersteunen van gepersonaliseerde leerwegen en blended learning
- Leerloopbanen van de toekomst
- Leraren Frans levenslang opleiden in de 21ste eeuw: samen leren meer betekenisgericht onderwijzen
- Leren in beweging: Bewegingsintegratie in het curriculum kleuteronderwijs.
- Leren thuis leren (vzw LOOA)
- MaxiClass
- MOOC Mediawijsheid
- Multiperspectiviteit in erfgoededucatie
- Multiperspectiviteit in erfgoededucatie
- Muziek en Technologie: zet muziekeducatie onder stoom
- Nieuw concept voor ‘mobility window’
- Ondersteuningstraject voor leraren en zorgteams ter uitvoering van het M-decreet
- Ontwikkelingsgericht en muzisch taalonderwijs in meertalige basisscholen met schooltaal Nederlands
- Optimaliseren en individualiseren van de fysieke voorbereiding van beloftevolle en elite voetballers.
- Picasso’s paradox
- Projecten Novelle
- Realisatie van flexibel afstandsonderwijs voor de cluster sociaal-methodisch werk
- Systeemdenken in opleidingen TECH
- taalCULTuur
- Taalklaar – exemplarische didactiek voor taalonderwijs in het lager onderwijs
- Tablio: Didactische integratie van tablets in het secundair onderwijs
- The perfect blend
- Theoretisch Inzicht door Kennisdeling
- Virtual reality in het onderwijs: een realiteit
- VOKA Limburg: First Lego League - Gezocht: jong technisch talent
- VR-leerfabriek
Output
Artikels of abstracts in internationale wetenschappelijke tijdschriften (peer reviewed)
Artikels of abstracts in nationale wetenschappelijke tijdschriften (peer reviewed)
Artikels of abstracts in internationale vaktijdschriften (niet peer reviewed)
2017
Artikels of abstracts in nationale vaktijdschriften (niet peer reviewed)
- Beunckens*, I., Onderzoekend Ontwerpen. De curriculumontwikkeling van een educatieve graduaatsopleiding volgens de methodiek van onderwijskundig
- Catalano*, V. Comment interpréter et “traduire” les nouveaux objectifs pour le premier degré en classe de FLE?
- Catalano*, V., Il était une fois des contes. Mise en pratique des nouveaux objectif.
- Catalano*, V., Le mythe des méthodologies : entre programmes officiels et réalités du terrain.
- Catalano*, V., Le projet EUR.FRIENDS : une expérience interculturelle.
- Catalano*, V., Miss Book, la chaîne YouTube qui dépoussière la littérature.
- Reekmans*, K. , Meertaligheid als gave, meertaligheid als kracht.
- Appeltans, A. & Verbeke, S. Virtual reality in het onderwijs: een realiteit.
- Baeyens, T.* & Tilkin, S.* Data-driven onderwijs.
- Cloosen, E.* The Perfect Blend.
- Hamal, L.* Flexibel afstandsonderwijs binnen de Lerarenopleiding Secundair Onderwijs.
- Hendrikx, W.* Growing Towards a Unit Testing Strategy.
- Hustinx, W.* Onderwijsinnovatie met impact realiseren via ontwerpteams op drie niveaus.
- Hustinx, W.*; Timmers, K.*; Willekens, J.*; Rosius, K.*; Hamal, L.*; Vandebosch, J.*; Mangelschots, I.*; Van Boxstael, G.* Flexibel afstandsonderwijs
- Huygens, E.* & Hamal, L.* E-coaching in blended en distance learning environments.
- Mangelschots, I.* Flexibel afstandsonderwijs binnen PXL-Social Work.
- Peeters, M.* & Urkens, S.* Peer Instruction o.b.v. kijkwijzers en onmiddellijke video-feedback in de lerarenopleiding lichamelijke opvoeding.
- Peeters, M.* &, Urkens, S.* Peer instruction o.b.v. kijkwijzers en onmiddellijke video-feedback in de lerarenopleiding lichamelijke
- Plackle, I.*, Reekmans, K.*, & Hustinx, W.*. Hoe waarborg je onderzoek in de lerarenopleiding. Kennisbasis lerarenopleiders.
- Quinten J.* Co-teaching: samen sterk in de klas.
- Reekmans, K.* Emoties : Compositie digitaal beeldverhaal (lesfiche voor leraren lager onderwijs).
- Rosius, K.* Flexibel afstandsonderwijs binnen PXL-Tech Professionele Bachelor Bouw.
- Van Boxstael, G.* . Flexibel afstandsonderwijs binnen de Toerisme en Recreatiemanagement.
- Vandebosch, J.* Flexibel afstandsonderwijs binnen PXL-Healthcare Ergotherapie.
- Willekens, J.* Een vergelijking tussen flexibel afstandsonderwijs en contactonderwijs binnen PXL-IT.
- Catalano, V. Comment donner un sens à ce que j'enseigne.
- Catalano, V. Pour une critique des modèles de formation des enseignants au 21e siècle.
- Janssenswillen, P., Vinckx E.*, Leenen S.*. Meerstemmig erfgoed: multiperspectiviteit in //erfgoededucatie.
- Moreau, C. Une aventure artistique et linguistique.
- Putzeys, L. et al. BEELDig, juf Lara leerde anderstalige nieuwkomers Nederlands door interactief verhalen te vertellen en uit te beelden
- Beunckens, I., Hendrix*, G. & Huygens*, E. Hoe onderzoekscompetenties van toekomstige leerkrachten evalueren?
- Catalano, V. L'Arabe du futur.
- Catalano, V. Merci patron!
- Catalano, V. Musiques francophones, musiques du monde.
- Catalano, V. Points de vue. La tâche langagière et thèmes difficiles: le mariage parfait?
- Catalano, V. "Elle est comment ta maison?"
- Catalano, V. (2016). Les Lumières revisitées. ProFFF n°5. Revue des professeurs de français en Flandre. p. 26-28
- Hubert, A., & Imberechts, H. Feed up, feedback en feedforward bij taaltaken in de lerarenopleiding.
- Reekmans, K. Roden, C., Nauwelaerts, K. Betekenisvol leren op school als je thuis een andere taal spreekt: met beelden en muziek lukt het beter.
2019
2018
2017
2016
Artikels of hoofdstukken in een werkveld (internationaal) boek
Artikels of hoofdstukken in een werkveld (nationaal) boek
PWO rapport
Andere extern gepubliceerde rapporten
Editor, verantwoordelijke uitgever van publicatie, proceedings of wetenschappelijke boeken (ISBN/peer reviewed)
Zelf georganiseerde studiedagen voor extern doelpubliek/werkveld, gekoppeld aan eigen resultaten van wetenschappelijk onderzoek (geen vorming)
- Evens, M.* Multiplier event DEIMP.
- Hornikx, I. & Dierckx, L. Studiedag motiverend lesgeven.
- Hustinx, W.* Studiedag Onderwijsvernieuwing met ICT.
- Quetin, A.C.*; Dierckx, L.* Inspiratiedag kansarmoede: Hoe kunnen we onze toekomstige leerkrachten Secundair Onderwijs leren omgaan met kansarmoede
- Quetin, A.C.*; Dierckx, L.*; Pierards, A.*; Vanroy, P.*; Imberechts, H.*; Molemans, S.* Themadag ‘kansen in en van het onderwijs’.
- Reekmans, K.* Dag van de leraar (vreemde) taal: Betekenisvol Frans leren:
- Rosius, H.* Tablio-bootcamp °1.
- Vandebroek, M., Rutten, C., Wassink, D. Studiedag Beweeg (in) het basisonderwijs!
- Vandebroek, M., Rutten, C., Wassink, D. Workshop Leren in beweging: bewegingsintegratie in taal en MV
- Vandebroek, M., Rutten, C., Wassink, D.Workshop Leren in beweging: bewegingsintegratie in wiskunde en WO
- Vinckx, E.*; Leenen, S.*; Janssenswillen, P. Studiedag Meerstemmig Erfgoed.
2019
2018
2017
2016
Voordracht op internationaal wetenschappelijke congressen of studiedagen met minimale vermeldig in uitnodiging, proceedings of abstracts
2019
2018
2016
Voordracht op internationaal beroepsgerichte congressen of studiedagen met minimale vermeldig in uitnodiging, proceedings of abstracts
- Hustinx, W. (2017). Tablio – Tablets for classroom differentiation and inclusions.
- Reekmans, K. & Nauwelaerts, K. taalCULTuur, schooltaal Nederlands voor anderstalige nieuwkomers
- Reekmans, K. & Nauwelaerts, K. Vertaalde verbeelding: muzische inspiratie voor taalstimulering in de meertalige klas (workshop)
2018
2017
2016
Voordracht op nationaal wetenschappelijke congressen of studiedagen met extern doelpubliek en minimale vermeldig in uitnodiging of abstract
- Coolkens*, R, Content maps: het verwerven en meten van vakkennis.
- Vandebroek*, M., Geunes*, A., Leren in beweging. 6 juni 2019
- Vanormelingen*, M., Computationeel denken aanleren zonder PC, 23 oktober 2019
- Vanormelingen*, M., Computationeel denken aanleren zonder PC, 4 februari 2019
- Vanormelingen*, M., Computationeel denken in de eerste graad van het secundair onderwijs
- Vanormelingen*, M., Computationeel denken in de lessen wiskunde (lager onderwijs)
- Hustinx, W. MOOCs: The hottest trend in online learning.
- Hustinx, W.; Didden, J.; Blieck, Y.; Vananderoye, L. & Quetin, A.C. Naar een MOOC ICT-competentie voor lerarenopleiders en student-leraren.
- Knaepen, E.; Roden, C.; & Huygens, E.. Boeiende biodiversiteit.
- Rosius, H. Inspelen op verschillen tussen de leerlingen met de tablet.
- Vandebroek, M. & Wassink, D. Bewegingsintegratie in het kleuteronderwijs.
- Vandenhoudt, K. Verhaal van een lerarenopleider: wat betekent Klascement voor mij?
- Wassink, D. Differentiëren met tablets.
2019
2018
2017
2015
Voordracht op nationaal beroepsgerichte congressen of studiedagen met minimale vermeldig in uitnodiging, proceedings of abstracts
- Catalano*, V., Evaluer pour motiver.
- Dierckx*, L., Hornikx*, I. DIWEF-congres Motiverend lesgeven en evalueren binnen het vak Frans,
- Dierckx*, L., Hornikx*, I., Inspiratiesessie Motiverend lesgeven en evalueren. 4 februari 2019
- Dierckx*, L., Hornikx*, I., Inspiratiesessie Motiverend lesgeven en evalueren. 21 maart 2019
- Dierckx*, L., Hornikx*, I., LIEN-congres Motivatie
- Dierckx*, L., Hornikx*, I., Motiverend lesgeven
- Dierckx*, L., Hornikx*, I., Participatie in de klas: Motiverend lesgeven en evalueren.
- Hustinx*, W., De toekomst van het hoger onderwijs.
- Hustinx*, W., Je eigen VR-lessen maken.
- Hustinx*, W., Open Educational Practices.
- Rosius*, H. & Hustinx*, W. , Tablio – differentiatie realiseren met tablets
- Vandebroek*, M., Geunes*, A. , Leren in beweging. 13 mei 2019
- Vandebroek*, M., Geunes*, A., Leren in beweging. 14 januari 2019
- Vandebroek*, M., Geunes*, A., Leren in beweging. 6 november 2019
- Vandebroek*, M., Rutten*, C., Leren in beweging. 21 januari 2019
- Catalano, V. Key-Note. De leerkracht moderne talen van de 21ste eeuw: tussen uitdaging en realiteit.
- Hustinx, W. Tablio – Tablets for classroom differentiation and inclusions.
- Janssenswillen, P., Vinckx, E.* Meerstemmig erfgoed. Multiperspectiviteit in erfgoededucatie.
- Janssenswillen, P., Vinckx, E.*, Leenen, S.* Meerstemmig erfgoed. Multiperspectiviteit in erfgoededucatie. Groot Onderhoud.
- Reekmans, K. Vertaalde verbeelding, muzische inspiratie voor taalstimulering in de meertalige klas.
- Reekmans, K. Vertaalde verbeelding: muzische inspiratie voor taalstimulering in de les Frans lager onderwijs
- Reekmans, K. & Nauwelaerts, K. Presentatie project taalCULTuur aan internationale bezoekers uit Zweden en UK.
- Reekmans, K. & Nauwelaerts, K. & Roden, C. taalCULTuur, schooltaal Nederlands voor anderstalige nieuwkomers
- Reekmans, K.et al. Boekvoorstelling ‘vertaalde verbeelding, muzische inspiratie voor taalstimulering in de meertalige klas.
- Vinckx, E.* Meerstemmig erfgoed. Multiperspectiviteit in erfgoededucatie.
- Catalano, V*, Grauwels J. Overgang LO-SO: Frans, een geval apart.
- Catalano, V. (2016). La tâche langagière: défis et limites. ,
- Catalano, V. Dag van de leerkracht vreemde taal
- Catalano, V. La grammaire dans le premier degré. Quelle approche?
- Dierckx, L. Hornikx, I. Autonomie-ondersteunend lesgeven in het secundair onderwijs. Het ABC-model toegepast.
- Dierckx, L., Hornikx, I. Autonomie-ondersteunend lesgeven in het secundair onderwijs. Het ABC-model toegepast.
- Dierckx, L., Hornikx, I. Autonomie-ondersteunend lesgeven in het secundair onderwijs. Het ABC-model toegepast.
- Gilis, B., & Huysmans, E. Een gezonde en fitte levensstijl implementeren in de les LO door middel van digitale kijkwijzers.
- Hustinx, W. ICT-coördinatie in scholen. Een pedagogische benadering.
- Hustinx, W., Appeltans, A. The hottest trends in online learning.
- Hustinx, W., Appeltans, A.; Gregoor, J. MOOC behind the scenes. Webinar voor VLHORA Open Education Week.
- Indekeu, E. Studeren in het hoger onderwijs.
- Reekmans, K. Voordracht taalCULTuur, schooltaal Nederlands voor anderstalige nieuwkomers.
- Vandebroek, M., Rutten, C., Wassink, D. Leren in beweging: bewegingsintegratie in het curriculum kleuteronderwijs
- Vandebroek, M., Rutten, C., Wassink, D. Leren in beweging: bewegingsintegratie in het curriculum kleuteronderwijs
- Vandebroek, M., Rutten, C., Wassink, D. Leren in beweging: bewegingsintegratie in het curriculum kleuteronderwijs
- Vandebroek, M., Rutten, C., Wassink, D. Leren in beweging: bewegingsintegratie in het curriculum kleuteronderwijs
- Vandebroek, M., Rutten, C., Wassink, D. Leren in beweging: bewegingsintegratie in het curriculum kleuteronderwijs