Vaak wordt met kinderen een gesprek aangegaan, vaak met vooropgestelde doelen. We willen hen tot inzicht brengen, we willen hen overtuigen. We willen een gesprek inzetten om tot gedragsverandering te komen, we willen hen graag op andere gedachten brengen. We willen naar hen luisteren, we willen met hen over hun emoties praten en hen helpen bepaalde gebeurtenissen of uitspraken zo correct mogelijk te plaatsen. Een zinvol praatje dus. Maar… zulke gesprekken lopen niet altijd zoals gepland. We bereiken niet wat we wilden bereiken en soms verloopt een gesprek nadien moeilijker dan voorheen.
De vormingsreeks ‘Wanneer de stoornis een stoorzender wordt’ wil een zicht geven op de achtergrond van een goed lopend gesprek. Hoe denken kinderen en hoe nemen we dit mee als we een gesprek efficiënt willen laten zijn, we met dit gesprek een bepaald doel willen bereiken? Van daaruit wordt de lijn door getrokken naar een begeleidingsgesprek. Hoe pakken we dit aan en hoe komen we tot een gesprek dat dat ‘ietsje meer’ heeft?
Bijzondere aandacht wordt besteed aan kinderen die getekend worden door een specifieke problematiek. We bespreken hoe deze problematiek het gesprek zal beïnvloeden. Concreet gaat het daarbij over kinderen met een ontwikkelingsproblematiek (autisme spectrumstoornissen,…), kinderen met een emotionele problematiek, kinderen met bemoeilijkt gedrag (ADHD, ODD,…), kinderen met een bemoeilijkte hechting en kinderen met een verstandelijke beperking. De theoretische inhoud wordt concreet gemaakt en vertaald naar de dagdagelijkse praktijk.
Deze vormingsreeks wordt begeleid door Dr. Piet Vandebriel, arts. Hij volgde een bijkomende opleiding kinder- en jeugdpsychiatrie en is lector aan de Hogeschool PXL.
Doelgroep: Deze vormingsreeks is bedoeld voor iedereen die met kinderen en jongeren werkt. En vooral voor diegenen die werken met kinderen en jongeren met socio-emotionele moeilijkheden en gedragsproblemen. In het bijzonder richten we ons naar leerkrachten, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren, schooldirecties, CLB-medewerkers, verpleegkundigen, therapeuten, opvoeders en medewerkers binnen bijzondere jeugdzorg, de orthopedagogische zorg en de gehandicaptenzorg.
Data:
Telkens op dinsdag:
- 01/10/2019;
- 22/10/2019;
- 05/11/2019;
- 26/11/2019;
- 10/12/2019;
- 21/01/2020
telkens van 13.30u - 16.30u
Locatie: PXL-NeXT - Elfde Liniestraat 23a (gebouw D) - 3500 Hasselt
Contact & inschrijven: Annemie Pachen, Vormingscoördinator, annemie.pachen@pxl.be, +32 499 64
Deelnameprijs: € 180