De Dienst Onderwijs nodigt alle lectoren, graduaatscoördinatoren, opleidings- en departementshoofden uit op de PXL-boekenbeurs. Deze vindt plaats op woensdag 27 februari 2019 in PXL-NeXT (gebouw D, Campus Elfde Linie).
Op de boekenbeurs kan je kennismaken met de meest recente (hand)boeken in het vakgebied, presentexemplaren aanvragen en/of contacten leggen met de uitgevers zelf. Volgende uitgeverijen zullen aanwezig zijn: Acco, Acerta, Bohn Stafleu, Boom, EPO (onder voorbehoud), Intersentia, Kluwer, Lannoo Campus, Pearson, Plantyn, Uitgeverij Vanden Broele & Van In.
Aansluitend presenteren we een aanbod van workshops en inspiratiesessies over kwaliteitsvol geprint en digitaal leermateriaal. Inschrijven hiervoor is verplicht.
Tijdens onze boekenbeurs zal er van 12.00 tot 13.30 uur een broodjesbuffet voorzien worden. Indien je graag van dit buffet wenst te genieten, vragen wij je om te registreren voor deze lunch via onderstaande link.
Meer informatie over de workshops & inspiratiesessies kan je hieronder terugvinden. Indien je vragen hebt over de boekenbeurs of over de workshops, mag je steeds contact opnemen met evelyn.cloosen@pxl.be.
Wanneer zijn geschreven leermiddelen kwaliteitsvol? Wat zijn goede slides in een lescontext? Waar moet je rekening mee houden bij de selectie van leermateriaal?
Handboeken, leerpaden binnen Blackboard, PowerPointpresentaties, … vormen een belangrijke basis om leerinhouden aan te reiken aan studenten en dragen bij aan de kwaliteit van ons onderwijs. Het is van belang dat studenten beschikken over leermateriaal dat van goede kwaliteit is. Hoe effectiever dit is, hoe groter de kans op transfer en doorstroom.
In deze workshop staan de kwaliteitseisen voor geschreven leermateriaal centraal. We besteden aandacht aan kwaliteit van de inhoud (welk leermateriaal gebruik je?), de didactische kwaliteit (hoe bied je de leerinhouden?) en de kwaliteit van de vormgeving (hoe presenteer je de leerinhoud?).
Meer weten over de online oefentoetsomgeving ‘Klinische blik’? Studenten ondersteunen bij het vertalen van theorie naar praktijk?
Studenten hebben vaak moeite de theorie uit leerboeken en e-learning toe te passen in de praktijk. Ontwikkelen van de klinische blik (professioneel overzien en doorzien van situaties) vergt vaak jaren werkervaring. ‘Klinische Blik’: Casuïstiek vormt een brug tussen theorie en praktijk. De student bekijkt de casus op beeld en heeft de volgende gegevens bij de hand: een situatiebeschrijving, de achtergrond van de patiënt en de assessment (waarden van de patiënt).
Door vragen en feedback leert de student hoe je in bepaalde situaties redeneert, volgens een bepaald stappenstramien. Deelnemers zijn welkom om de mogelijkheden van de online leeromgeving te ervaren, hun eigen klinische blik te toetsen en mee te discussiëren over de mogelijke inzet bij hun onderwijs.
Wil je meer weten over flipping the classroom? Wil je een demonstratie van deze digitale leeromgeving van Pearson?
De vraag naar online leeromgevingen en toegankelijk studie- en lesmateriaal blijft groeien. MyLab voorziet zowel studenten als lectoren van geschikt materiaal van een kwalitatief hoog niveau. Studenten kunnen in MyLab voor en na colleges met de theorie aan de slag, zodat er tijdens colleges meer tijd is voor verdieping. De lector heeft hierdoor meer tijd om studenten persoonlijke aandacht en feedback op individueel niveau te geven.
Curriculumhervorming? Nieuw opleidingsonderdeel? Blended learning? Kwaliteitsvol leermateriaal? Geactualiseerd leermateriaal nodig?
Onze samenleving verandert snel. Kant-en-klare handboeken volstaan in sommige gevallen niet meer. Hoofdstukken uit verschillende titels samenvoegen? Je eigen materiaal toevoegen?
Hoe zorg je ervoor dat je bij het verzamelen van lesmateriaal de auteursrechten respecteert?
Tijdens deze inspiratiesessie geeft Professor Emeritus Leo Neels een aantal richtlijnen mee en verduidelijkt hij deze op een toegankelijke manier met voorbeelden. Achteraf is er ruimte voor vragen en wordt 'Blend' voorgesteld. 'Blend' is een dienst die lectoren in staat stelt om boeken op maat te creëren. Printing on demand kan reeds vanaf 10 exemplaren.
Benieuwd naar de mogelijkheden van Blackboard? Meer weten over hoe je video kan gebruiken om je lessen te verrijken?
Deel 1: Blackboard is de elektronische leeromgeving van Hogeschool PXL. Blackboard steekt sinds september 2017 in een nieuw kleedje. Met Blackboard kunnen lectoren hun opleidingsonderdelen digitaal vormgeven. Een Blackboardcursus kan naast de leermaterialen ook interactieve onderdelen bevatten zoals discussiefora, opdrachten en leermodules met toetsen. Ook kan je studenten laten samenwerken in groep. In deze hands-on sessie maak je stapsgewijs kennis met de mogelijkheden van Blackboard.
Deel 2: In Hogeschool PXL maken we gebruik van het videoplatform Kaltura. Dit zit echter helemaal geïntegreerd in onze leeromgeving Blackboard. Welke mogelijkheden kan Kaltura/Blackboard bieden op vlak van video? Hoe kan ik video in Kaltura/Blackboard gebruiken om mijn lessen interactiever, interessanter te maken? Kom het te weten tijdens deze workshop.