Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de kijker

Lector in de kijker: Kim Sleurs (PXL-Digital)

1/02/2021

In onze hogeschool lopen heel wat mensen rond met interessante verhalen. Vandaar het idee om regelmatig een lector in de kijker te plaatsen.
Deze keer gingen we langs bij Kim Sleurs van het departement PXL-Digital!

 

 

 

Kim is lector Communication skills in de opleidingen Toegepaste informatica en Swich2IT. Ze is getrouwd met Michael en heeft twee dochters (16 en 13) en een zoon (12).

Welke opleidingen heb je gevolgd, welke diploma's heb je behaald?
Ik vond het heerlijk om student te zijn en had wel eeuwig kunnen blijven studeren. Alleen de examens waren er te veel aan. In 1997 behaalde ik mijn diploma Licentiaat Germaanse talen aan de KU Leuven. Tijdens deze opleiding studeerde ik ook zes maanden aan de Universiteit Groningen via Erasmus. Toen mijn professor Engelse literatuur me aan het einde van mijn opleiding Germaanse voorstelde om een jaartje in het buitenland te gaan studeren, twijfelde ik geen seconde. Ik volgde de aanvullende opleiding Middeleeuwse studies aan Lancaster University in Engeland. Terug in België had ik nog steeds geen zin om te gaan werken, dus volgde ik de lerarenopleiding. In 1999 ging ik aan de slag als assistent aan de Universiteit Antwerpen met als doel te doceren. Het heeft wat tijd gekost, maar in 2010 behaalde ik met wat vertraging (lees: drie kinderen) dan toch mijn doctoraat in de Taalkunde.

Wat spreekt je aan in lesgeven?
Ik geef héél graag les aan IT'ers: hun droge humor is heerlijk. Werken binnen PXL-Digital betekent ook dat je voortdurend uit je comfortzone wordt geduwd omdat je meedraait in een omgeving die heel snel schakelt. Ik ben ook bijzonder goed geworden in het nalezen van teksten waarvan ik inhoudelijk nauwelijks iets begrijp. Verder vind ik het leuk dat ik lesgeef in het eerste, tweede en derde jaar: ik ben telkens weer getuige van het groeiproces dat studenten doormaken van de eerste weken in het eerste jaar tot hun juryexamen, en dat is fascinerend.

Wat heb je al kunnen verwezenlijken sinds je deze functie hebt?
Binnen PXL-Digital hebben we een fantastisch taalteam. We hebben samen de leerlijn taal uitgewerkt zodat het aspect 'taal' mooi verweven zit doorheen de opleiding.

Heb je al grappige of opvallende situaties meegemaakt in de les?
In de les houd ik van een ontspannen sfeer waarin plaats is voor een grapje. Die interactie waarin je voortdurend wordt uitgedaagd en waar je snel en gevat kan reageren, mis ik heel erg in de online lessen. Op het examen zijn er ook geregeld (al dan niet bedoeld) grappige dingen te lezen. Ik schrok me een keer een hoedje toen ik als antwoord op een woordenschatvraag het antwoord 'straight for the rape' zag staan, tot ik begreep dat het een 'make that the cat wise'-vertaling was van 'recht voor de raap'.

Kunnen we je ergens van kennen (tv, radio, de boekjes)?
Nope: mijn twee jongste kinderen namen enkele jaren geleden wel deel aan het Ketnet-programma Nachtraven.

Verklap je ons een geheim?
Ik heb mijn zoontje een keer moeten meenemen naar de les na een bezoek aan de oogarts. Hij zat helemaal achteraan met zijn laptop en met z'n oortjes in en wist dat hij héél stil moest zijn. Dat ging prima, tot hij besliste grappige YouTube-filmpjes te kijken en de slappe lach kreeg.

Heb je hobby's of andere interesses?
Ik ben verliefd op het Deens sinds ik de serie Borgen zag en probeer de taal zo goed mogelijk te leren via Duolingo en Memrise. Verder lees ik heel graag, maar alleen in het Engels en bijna steeds thrillers. Helaas heb ik tijdens mijn studies zoveel Nederlandse literatuur moeten 'stuk' analyseren dat ik nog steeds niet graag Nederlandse fictie lees. En net als zovelen ben ik tijdens de eerste lockdown begonnen met allerlei 'handwerk': bakken, schilderen (op nummer, weliswaar: nul talent, veel geduld) en haken.

Heb je nog dromen?
We zijn tot nu twee keer op vakantie geweest in Denemarken en één keer in Zweden, maar in Scandinavië valt nog heel wat te ontdekken en dat hoop ik de volgende jaren te kunnen doen. Tips zijn altijd welkom!

Nog leuke weetjes?
Voor de examenopgave voor de zakelijke mail op het examen Engels ga ik steeds op zoek naar bekende koppels voor de afzender / ontvanger. Benieuwd of de studenten het koppel van dit jaar herkennen!

De foto hieronder (met de bekers) visualiseert mijn levensfilosofie voor:

  • Soms lukt het allemaal wat minder vlot and that's okay.
  • Heb je zin om iets nieuws te proberen? Doen!
  • Zo af en toe moet je gewoon kunnen zeggen f*ck it!
  • Alles komt goed.