Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de kijker

School of Arts PXL-MAD opent drie tentoonstellingen gelijktijdig

17/11/2021

Op woensdag 17 november 2021 opent School of Arts PXL-MAD drie tentoonstellingen in eigen huis.

Probes - Wesley Meuris

Voor zijn soloproject Probes vertrekt Wesley Meuris vanuit een beeldende fascinatie voor de manier waarop spitstechnologie een verlengstuk vormt van ons menselijk ruimtebegrip, maar het tevens ingrijpend wijzigt. Het lijkt erop dat de verbeelding van de kosmos vandaag steeds meer technologisch gemedieerd wordt door vernuftige apparaten als satellieten, drones en robotwagens. Hoe plaatsen we de technowetenschappelijke complexiteit van deze toestellen en data in een artistiek en kritisch perspectief? Probes zal een licht doen schijnen op de optische mechanismen die aan ons menselijk en zelfs planetair perspectief voorbijgaan, vanuit een zekere verwondering maar ook vanuit een verlangen naar herijking of heroriëntatie. Probes blikt vooruit, maar grijpt ook historisch terug naar de eerste ruimteverkenningen in de jaren 1960 en ‘70. Voor KRIEG zal Wesley Meuris een 'kritische scenografie' creëren die diverse elementen uit zijn artistieke praktijk integreert en waarbinnen publieke activiteiten zullen plaatsvinden.

Probes: van 18 november tot 23 december 2021, MAD Gallery, Hasselt. Opening woensdag 17 november om 18.00 uur.

Meer info vind je hier.

 

 

The Annotated Reader - Ryan Gander

The Annotated Reader is een publicatie-als-tentoonstelling en tentoonstelling-als-publicatie, bedacht door Ryan Gander en Jonathan P. Watts. Ze vroegen een reeks prominente figuren - waaronder hedendaagse kunstenaars, ontwerpers, schrijvers, oprichters van instellingen, muzikanten en meer - om zich voor te stellen dat ze de laatste trein hadden gemist, en welke tekst ze dan bij zich zouden willen hebben. The Annotated Reader werd voor het eerst gelanceerd tijdens Frieze Art Fair (2018) in de Londense Cork Street Galleries (VK), en is nationaal en internationaal tentoongesteld, onder meer in Castlefield Gallery, Manchester (UK), M HKA Antwerpen (België), Lewis Center for the Arts, Princeton University, New York (VS), Quartz Studio, Milaan (Italië), Printed Matter's Art Book Fair, New York (VS) en Fruitmarket Gallery, Edinburgh (Schotland).
Als onderdeel van de tentoonstelling wordt elk van de bijdragen geprint en tentoongesteld. Bezoekers van de tentoonstelling kunnen hun eigen ANNOTATED READER samenstellen. Bovendien is er een automaat die usb-sticks verdeelt met de volledige stapel inzendingen, met de mogelijkheid om ze zelf af te drukken of digitaal te lezen.
De missie van Gander en Watts was het creëren van een gratis en toegankelijke bron voor onderwijs, naast een archief met unieke bijdragen van figuren die volgens Gander en Watts in de voorhoede staan van onze huidige samenleving.

The Annotated Reader: van 18 november tot 23 december 2021, De Kooi, PXL-MAD, Hasselt. Opening woensdag 17 november om 18.00 uur.

Meer info vind je hier.

 

 

Growing Vocabulary - Carlos Caballero

Growing Vocabulary is een tentoonstelling / interventie / work in situ van Carlos Caballero (1983) voor de ruimte ‘Blitz’ in School of Arts PXL-MAD.
Carlos Caballero creëert een beeldtaal die op een haast smetteloze manier een nieuw alfabet, een nieuwe manier van zich uit te drukken nastreeft die er tegelijkertijd uitziet als een deviant-stilistische afwijking van het standaard-alfabet en anderzijds neigt naar sculpturale en architecturale vormen. Carlos Caballero produceert zijn werk uiterst precies en haast mathematisch perfect. In het nieuwe project Growing Vocabulary bedacht hij wall-paintings waarop via sjablonen een krachtige lijn-tekening verschijnt met daarrond een aantal in de ateliers van de school geproduceerde zeefdrukken die ‘op’ de muren een intense dialoog aangaan met de wall-painting. De tentoonstelling knipoogt naar radicale artistieke praktijken waarin het kunstwerk als object 'opgaat' in de realiteit van verf en prints op de muur.
De muur wordt de kunst, de muur verleidt het oog en na de tentoonstelling wordt de muur, betekend met kunst, opnieuw een neutrale, witte muur. Deze tentoonstelling werd gecureerd door Luk Lambrecht, coördinator Vrije kunsten aan School of Arts PXL-MAD.

Growing Vacabulary: van 18 november tot 23 december 2021, Blitz, School of Arts PXL-MAD, Hasselt. Opening woensdag 17 november om 18.00 uur.