Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

Veel belangstelling voor online lerarenopleiding aan Hogeschool PXL

25/01/2017

Tablets kunnen leraren helpen om leerlingen beter te begeleiden en op te volgen. Vooral wanneer het gaat om individuele begeleiding. Tot deze conclusie kwamen onderzoekers van Hogeschool PXL. De hogeschool is gestart met een online opleiding die leraren concreet op weg helpt, en de belangstelling hiervoor is groot. In de afgelopen twee weken meldden zich maar liefst 250 cursisten.

De opleiding kadert in een onderzoekslijn die vijf jaar geleden werd ingezet door het expertisecentrum PXL-Onderwijsinnovatie. Daar buigen onderzoekers zich over de mogelijkheden van tablets voor het realiseren van binnenklasdifferentiatie en inclusie. Met de invoering van het M-decreet anderhalf jaar geleden moeten scholen meer dan ooit kunnen inspelen op specifieke onderwijsbehoeften. In de beleidsnota van Vlaams minister van onderwijs Hilde Crevits wordt deze opleiding vermeld als nascholingskanaal voor leraren.

“De kracht van de tablets is enorm. Diverse apps maken het mogelijk dat de leraar geautomatiseerd inzicht krijgt in de leervoortgang van iedere leerling in de klas”, aldus Wouter Hustinx, onderzoekshoofd Onderwijsinnovatie van Hogeschool PXL. “Op basis van deze informatie kan de leraar kiezen voor een verlengde instructie voor leerlingen die moeilijkheden ondervinden, of videogebaseerde uitbreidingsleerstof voor de snellere leerlingen. Ook wordt het leermateriaal gevarieerder van aard (video, games, tekst, foto’s, websites,..), zodat de leerling die leermiddelen kan kiezen die aansluiten bij de persoonlijke leervoorkeur. De ingebouwde voorleesfunctie die je terugvindt in de meeste tablets, is bijvoorbeeld ook erg interessant voor het afnemen van toetsen bij leerlingen met dyslexie.”

MOOC

Allemaal mogelijkheden die aan bod komen in de online opleiding. Die loopt over een periode van drie maanden. De deelnemer kiest zelf waar en wanneer hij deelneemt aan de leeractiviteiten. De opleiding biedt een mix van inspiratievoorbeelden, interviews, minicolleges en opdrachten die de deelnemers in de eigen onderwijscontext moeten uitvoeren.

In onderwijskundige middens noemt men deze onderwijsvorm een Massive Open Online Course (MOOC). Dat er een groot draagvlak is voor dit type van innovatieve opleidingen met een grote keuzevrijheid voor de deelnemer, toont het inschrijvingsaantal. Vandaag staat de teller op

250 deelnemers, maar dit aantal loopt dagelijks verder op. De deelnemers zijn verspreid over heel Vlaanderen. 5% van de deelnemers komt uit Nederland. 64% van de deelnemers is vrouwelijk. De helft van de deelnemers werkt in het secundair onderwijs.

Voor de onderzoekers is de MOOC een uitstekend kanaal om impact te creëren in het onderwijsveld. Met een ‘ouderwetse’ workshop of studiedag kan je nooit zoveel deelnemers bereiken en heb je ook geen zicht op de mate van transfer naar de eigen onderwijspraktijk. Via een langdurige online opleiding kan je hiervoor veel meer garanties inbouwen. Deelnemers die de leeractiviteiten tijdig afronden en actief bijdragen in de online leeromgeving, ontvangen een ‘open badge’ die ze bijvoorbeeld kunnen toevoegen aan hun LinkedIn-profiel.

Ook op internationaal vlak zien we een groeiende interesse voor het realiseren van differentiatie en inclusie met tablets. Het expertisecentrum PXL Onderwijsinnovatie is sinds  1 december 2016 lead partner in een Erasmus+ project, met partners uit Nederland, Turkije, Italië, Slovenië en Noord-Ierland.

Geïnteresseerden die op zoek zijn naar meer informatie of deze opleiding wensen te volgen kunnen hiervoor terecht op de websites www.mooctablio.be of www.pxl.be/mooc.

 

Verschenen

"Veel belangstelling voor online lerarenopleiding aan Hogeschool PXL" - TV Limburg

Contactpersoon

{this.field(title)}

Ben Lambrechts


+32 11 77 55 55

ben.lambrechts@pxl.be