Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

PXL-opleiding kleuteronderwijs krijgt zeer goede kwaliteitsbeoordeling

26/03/2018

De lerarenopleiding Kleuteronderwijs van Hogeschool PXL heeft een goed rapport gekregen van de Vlaamse Universiteiten- en Hogescholenraad (VLUHR). Een internationale visitatiecommissie bezocht de opleiding in oktober 2017 om zich te buigen over de kwaliteit van de opleiding.

De commissie is zeer positief over de opzet van toetsing en examineren. De commissie stelt dat studenten op een betrouwbare en heldere manier worden geëvalueerd. Toetsen zien er vormelijk goed en eenduidig uit, wat studenten houvast geeft. De evaluatievormen van de verschillende opleidingsonderdelen zijn duidelijk voor studenten, en de communicatie over examenplanning, -afspraken en -resultaten verloopt vlot.

Daarnaast waardeert de commissie het opzet van de stages. Vanaf het begin van het eerste jaar gaan studenten actief aan de slag in de klas onder de vorm van een duostage. De stageperiode aan het einde van de opleiding werd uitgebreid tot zeven weken. Ook is er tijdens de stage veel aandacht voor reflectie door de studenten.

Werkveld

Ook de keuze voor een volwaardige bachelorproef wordt door de commissie gewaardeerd. De leerlijn onderzoekend handelen betekent een meerwaarde voor de opleiding. Voor de bachelorproef zijn de doelstellingen helder uitgeschreven in een handleiding, en krijgen de studenten voldoende ondersteuning.

Net als bij de vorige visitatie looft het werkveld de inzetbaarheid van de afgestudeerden. Bovendien ziet het werkveld een evolutie in positieve zin. Met name de flexibiliteit met betrekking tot het aanwenden van verschillende pedagogische methoden, de teamgerichtheid en het gestructureerd en zorgvuldig werken aan de hand van kaders die de opleiding heeft aangereikt worden als pluspunt benoemd. De alumni voelen zich goed voorbereid op het werk in de klas en in de school.