Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

Sprintje trekken tijdens Engelse les

3/03/2018

Te veel zitten is een maatschappelijke kwaal die al begint in het onderwijs. De eerste initiatieven zijn van start gegaan om daar verandering in te brengen.

Hogeschool PXL heeft met bewegend leren geëxperimenteerd in verschillende kleuterscholen en is nu bezig met een proefproject in het lager onderwijs. ‘Onze resultaten zijn in boekvorm uitgebracht en we zien dat meer en meer scholen zich hiervoor interesseren. Leerkrachten proberen ook zelf dingen uit’, zegt Wouter Hustinx, het onderzoekshoofd Onderwijsinnovatie.

De resultaten van het onderzoek tonen vooral aan dat kinderen het fijn vinden om te bewegen en dat hun aandacht voor de leerstof tijdens de oefeningen er niet onder lijdt. ‘Door die prikkels van dat bewegen hebben ze nadien ook meer energie om zich beter te kunnen concentreren op andere taken.’

Wat wel opviel in Boom: het is moeilijker vat te krijgen op de groep dan in een klassikale omgeving. Chaos dreigt sneller uit te breken. ‘Dat kan een drempel zijn voor leerkrachten, maar mits goedgekozen activiteiten valt dat wel mee. We merken dat leerlingen achteraf ook rustiger zijn’, zegt Hustinx.

‘De grootste moeilijkheid is dat onze scholen niet aangepast zijn aan bewegen. In de lagere school zijn die klassieke lesbanken nog alomtegenwoordig. En de klas ombouwen voor één activiteit, dat gebeurt niet.’

 

Verschenen

"Sprintje trekken tijdens Engelse les" - De Standaard

Contactpersoon

{this.field(title)}

Ben Lambrechts


+32 11 77 55 55

ben.lambrechts@pxl.be