Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

Hogeschool PXL en Mediahuis wapenen professionals voor de toekomst met postgraduaat Digitale Storytelling

2/07/2019

Vanaf september kunnen marketing- en communicatieprofessionals een postgraduaat Digitale Storytelling volgen. PXL en Mediahuis, uitgever van Het Belang van Limburg, Het Nieuwsblad, De Standaard en Gazet van Antwerpen,  helpen zo om de digitale transformatie binnen de sector te versnellen. Het postgraduaat wordt een denk- en doe-opleiding van 25 avonden die de cursisten de nodige inzichten aanreikt en skills aanleert om met de communicatiemiddelen van vandaag hun verhaal te vertellen.

“Digitaal is een adjectief dat overbodig is geworden.” Het is een citaat van Belgsiche tech-ondernemer en auteur Peter Hinssen. Hij doelt daarmee op het feit dat de wereld rondom ons steeds digitaler wordt en dat digitaal gewoon de standaardnorm is vandaag. Ook voor marketing – en communicatieprofessionals. Het probleem is echter dat de digitale evolutie in die sector in het bijzonder,  ontzettend snel gaat. Dat zorgt ervoor dat professionals steeds vaker het gevoel hebben achter de trein aan te hollen. Ze missen fundamentele vaardigheden om hun job naar behoren te kunnen blijven uitoefenen. Denken we maar aan de opkomst van videocommunicatie, adverteren via sociale media, nieuws verspreiden via podcasts of het inzetten van drones om exclusieve beelden te schieten.

“Dit postgraduaat wil deelnemers empoweren. Het wil mensen zelf de inzichten en tools aanreiken om zich te profileren via digitale kanalen. Want al te vaak botsen mensen op de grenzen van hun competenties. Ze willen zichzelf of hun organisatie nog steeds op de kaart zetten, maar het wordt voortdurend complexer om uit te maken hoé ze dat vandaag de dag moeten aanpakken. Met dit postgraduaat vullen we die leemte”, zegt Jordy Hex, coördinator van dit postgraduaat aan Hogeschool PXL. 

Win-win

Om het postgraduaat een nog stevigere praktische invulling te geven, wordt er samengewerkt met Mediahuis. De medewerkers van Mediahuis staan immers middenin de digitale transformatie.  Mediahuis wil enerzijds de eigen mensen nog beter wapenen voor de wereld van morgen en anderzijds de expertise die zij vandaag al hebben, delen met de cursisten. Zo is er binnen Mediahuis vandaag al een drone-journalist aan de slag, zetten de nieuwstitels volop in op podcasts en verrijken journalisten hun stukken met video. “De digitale transformatie van onze nieuwsmerken en de kennis die onze medewerkers nodig hebben om dit mogelijk te maken, is cruciaal voor onze organisatie. Dat we deze opleiding samen met Hogeschool PXL kunnen organiseren is zowel een meerwaarde voor onze eigen mensen als voor de cursisten. De kennisuitwisseling maakt iedereen slimmer en helpt met de professionalisering van onze digitale professionals”, aldus Dominic Stas, directeur-uitgever Regionale Nieuwsmedia van Mediahuis.

Postgraduaat Digitale Storytelling