In het najaar vindt Bacongo Limburg plaats, een expo rond zestig jaar onafhankelijkheid van Congo. PXL-alumnus Rachel Hansoul (26) ontwierp het campagnebeeld.
Overrepen ‘Door de dood van George Floyd is racisme weer brandend actueel. Ook bij ons is het nog lang niet verdwenen’, zegt Rachel Hansoul, dochter van een Belgische vader en een Congolese moeder. Haar gemengde roots bepalen in belangrijke mate de thematiek van haar werk. Bijna een jaar geleden won ze de Wanatoeprijs, verbonden aan een wedstrijd van zusterkrant Het Belang van Limburg voor jong artistiek talent. Ze haalde het met het project Klitten in mijn identiteit, het eindwerk van haar masteropleiding Grafisch Ontwerp aan PXL-MAD in Hasselt. Daarvoor ontwierp ze kledingstukken die de invloed van het kolonialisme op haar duale identiteit weergaven. Een T-shirt waarop Leopold II met een afrokapsel is afgebeeld, bijvoorbeeld. ‘Humor is mijn manier om boodschappen toegankelijk te maken.’
Voor het campagnebeeld van de expo Bacongo Limburg in het Stadsmus in Hasselt bedacht ze een motief dat is opgebouwd uit een megafoon en een vuvuzela. ‘Een Europees en een Afrikaans object waarmee om aandacht wordt gevraagd’, preciseert ze. ‘Een symbolische keuze. Voor de bedrukking gebruikte ik de esthetica van waxprint, een techniek waarmee de kleurrijke, typisch Afrikaanse tekeningen op textiel worden aangebracht. Ik ben gefascineerd door de prachtige esthetiek en de link met het koloniale verleden.’