Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

Wat Ben Weyts moet doen volgens onze leerkrachten

7/03/2020

Hoe leiden we onze leerlingen weer naar de top? Minister van Onderwijs Ben Weyts wil samen met zes leerkrachten op zoek gaan naar een antwoord. Wij legden de vraag al voor aan vier Limburgers uit het onderwijsveld.

Wie? Rudi Klaps, leerkracht Computer- en Netwerktechnieken in de derde graad van WICO Campus Sint-Maria in Pelt en docent 'Internet of Things' aan Hogeschool PXL.

 

Voor Rudi Klaps is onderwijs in de eerste plaats kennis overdragen om zo te ontdekken wat de boven- en onderliggende talenten van elk kind zijn. Maar net bij dat basisprincipe wringt volgens hem het schoentje. “Kennis van het vak is primordiaal, maar bij stagiaires merk ik dat zij vooral aanleren hoe ze een verslag moeten schrijven en hoe ze met de leerlingen moeten omgaan. Als ik een groep voor mij heb, dan weet ik hen te triggeren met mijn verhaal, met mijn kennis, en dan zijn ze automatisch geïnteresseerd. Ik laat hen ook het nut inzien van datgene wat ze moeten doen, iets wat meer en meer verdwijnt.” Volgens Rudi werkt het ook alleen maar op die manier als er een zekere afstand bewaard blijft tussen leerling en leerkracht. “Ik stel vast dat onderwijzend personeel soms toch te amicaal omgaat met hun leerlingen, bijvoorbeeld op sociale media. Mij moeten ze niet tof vinden, of met de voornaam aanspreken. En als ze mij in het weekend ergens tegenkomen en Rudi zeggen, dan is het maandag opnieuw meneer Klaps.” 

Gepamperd 

Gevraagd naar wat er moet veranderen, heeft Rudi een aantal klare oplossingen. “Scholen moeten ouders verbieden om zich te moeien. Elke school heeft reglementen, en leerkrachten nemen de opvoedende taak van de ouders voor een deeltje over. Nu worden leerlingen veel te veel gepamperd, uit schrik dat ze anders naar een andere school vertrekken. De lerarenopleiding moet meer gericht zijn op kennis om zo het Vlaamse onderwijsniveau weer op te krikken. De overheid moet zich bovendien laten inspireren door mensen die voor de klas gestaan hebben. En dan nog het liefst mensen die les gaven in het bso, want daar leer je het vak pas echt.”

Verschenen

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200306_04879612/wat-ben-weyts-moet-doen-volgens-onze-leerkrachten

Contactpersoon

{this.field(title)}

Ben Lambrechts


+32 11 77 55 55

ben.lambrechts@pxl.be