Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

Examens anno 2021: een VR-bril op je neus

2/02/2021

Hogeschool PXL organiseert eerste VR-examen van Vlaanderen

 

HASSELT/DIEPENBEEK – Een schriftelijk of een mondeling examen kenden we al. En sinds corona ook meer en meer een digitaal examen, al dan niet met ‘antispieksoftware’. Hogeschool PXL gaat nog een stapje verder: daar legden de studenten Bouw vandaag een VR-examen af, een mondeling examen met een virtualrealitybril op hun neus.

 

Virtuele stellingen en ladders

 

De inhoud van het VR-examen vandaag: werforganisatie en werfveiligheid. PXL-praktijklector Raf Verjans: “Met behulp van een VR-bril wandelen onze laatstejaarsstudenten in dit examen rond op een virtuele werf. Ze verkennen met de bril een 360°-opname van een bestaande werf en moeten die werf mondeling analyseren. Zijn de stellingen en ladders veilig en correct geplaatst? Hoe zit het met het sorteren van het werfafval? Staan de bouwmaterialen, de toestellen en de gereedschappen daar waar ze horen te staan? Het zijn dat soort vragen die de studenten voor een zeer tastbare, virtuele werf moeten oplossen.”

 

Alles verloopt volgens de geldende coronarichtlijnen. “De studenten komen één per één binnen en we maken afwisselend gebruik van twee lokalen, zodat we telkens een kwartier de tijd hebben om VR-bril, tafel en stoel te ontsmetten voordat de volgende student binnenkomt.”

 

‘Hands on’-mentaliteit

 

Chris Leinders, PXL-opleidingshoofd Bouw: “Hoe authentieker onze lessen en onze examenvormen, hoe beter. Drones die werfinspecties uitvoeren, virtual reality en building information modelling (BIM) waarmee je een gebouw in de ontwerpfase nog kan bijsturen voordat het effectief gebouwd wordt, of 3D-scanning van gebouwen: de bouwsector wordt alsmaar digitaler. Logisch dus dat we die digitale tools inbouwen in onze opleiding, want we leveren werfleiders en bouwprofessionals af die onmiddellijk inzetbaar zijn. Die praktische ‘hands on’-mentaliteit wordt door de sector ook erg gesmaakt. Wat helpt, is dat zowat alle bouwcoaches en lectoren in onze opleiding met minstens één been in de bouwsector staan. Praktijkervaring en nieuwe toepassingen in overvloed dus.”

 

VR-leerfabriek

 

Niet alleen binnen de PXL-bouwopleiding wordt virtual reality gebruikt; ook andere opleidingen maken er meer en meer gebruik van. Wouter Hustinx, onderzoekshoofd PXL Onderwijsinnovatie: “Samen met het bedrijf Punch Powertrain hebben we een ‘VR-leerfabriek’ opgestart waarmee studenten elektromechanica zich – virtueel, vanop afstand – kunnen voorbereiden op een stage of werkplekleren in een productieomgeving. Maar ook in de lerarenopleiding en binnen de opleiding verpleegkunde is virtual reality handig: VR maakt het mogelijk om klas- of patiëntobservaties uit te voeren, ook als die fysiek niet mogelijk zijn. We hebben de afgelopen jaren via diverse onderzoeksprojecten heel wat expertise opgebouwd over hoe virtual reality en 360°-beelden ons onderwijs kunnen versterken en hoe ze anytime anywhere learning kunnen stimuleren. De komende jaren zullen we daar meer en meer op inzetten.”

 

Verschenen

VTM nieuws om 13u en 19u

Studenten leggen examen af met Virtual Reality-bril (hln.be)

https://www.tvl.be/nieuws/opleiding-bouw-hogeschool-pxl-laat-studenten-examen-afleggen-in-virtual-reality-112734

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02/02/na-de-online-proeven-leggen-student-in-hasselt-voortaan-ook-exam/

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210202_94419735

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210202_94419735

Contactpersonen

{this.field(title)}

Chris Leinders


+32 11 77 50 15

+32 479 90 40 01

chris.leinders@pxl.be
{this.field(title)}

Marleen Schepers


+32 11 77 50 11

+32 477 54 21 14

marleen.schepers@pxl.be
{this.field(title)}

Ben Lambrechts


+32 11 77 55 55

ben.lambrechts@pxl.be