Dat sommige ouders horendol worden, is geen verrassing voor Hervé Van de Weyer, specialist en opleidingshoofd Communicatie van de PXL. “Het doel van communicatie is informatie delen. En die platformen zijn daar een prima hulpmiddel voor. Maar als het te veel wordt, schiet het aan dat doel voorbij. Het probleem is dat er te veel mensen aan de knopjes zitten. Er is geen plan en dus stuurt iedereen maar berichtjes. Om overkill te voorkomen is regie rond communicatie vanuit een school, bedrijf of organisatie erg belangrijk.”
Volgens Van de Weyer gaan mensen juist minder lezen als ze te veel berichten krijgen. “Bijgevolg zijn ze niet op de hoogte. Het gekke is dat mensen dan beginnen te klagen: ze vinden dat er te weinig of niet goed gecommuniceerd wordt. Vaak maakt de organisatie dan de fout om nog meer berichten te versturen of om over te stappen op een ander communicatieplatform. Of ze richten WhatsAppgroepen op ‘omdat dat gemakkelijker is’. Tot ook die groepen weer te groot worden en weer niet iedereen alles leest. Organisaties moeten goede afspraken maken over hoe ze via zo’n platform communiceren.”