Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

Erfgoed en onderwijs zo bent u weer mee

17/05/2023

Er beweegt veel in het onderwijs. En al zijn het doorgaans veeleer de (grote) uitdagingen die de aandacht wegkapen − zoals heel recent het onderzoek over de daling van het leesniveau van kinderen − zijn er ook nog heel wat andere ontwikkelingen die de moeite waard zijn om dieper op in te gaan. Dat doen we dan ook tijdens de Terugkomdag Erfgoedweek op 2 juni.

Vanzelfsprekend blikken we tijdens die 'terugkom'-dag eerst terug op de voorbije Erfgoedweek. Hét hoofddoel van die week? Leerkrachten samen met hun leerlingen van cultureel erfgoed laten proeven. Hiertoe trokken heel wat erfgoedmedewerkers als Erfgoedklasbak naar diverse scholen verspreid over Vlaanderen en Brussel. Wat zijn hun ervaringen? Mogen we opnieuw van een succes spreken? We zoeken het samen uit aan de hand van de evaluaties die FARO uitvoerde, en gaan het gesprek aan met de Erfgoedklasbakken zelf.

Els Vinckx en Sarina Wijnen (GO! A-Maze innovatief secundair onderwijs en Hogeschool PXL) laten ons meekijken in het reilen en zeilen van het secundair onderwijs. Wat kunnen de sleutelcompetenties betekenen voor onze educatieve praktijk? Hoe wordt het platform Smartschool ingezet? En hoe kunnen leerkrachten (en wij) omgaan met de canon van Vlaanderen die zo actief naar hen wordt gepromoot?

Verschenen

https://faro.be/blogs/hildegarde-van-genechten/erfgoed-en-onderwijs-zo-bent-u-weer-mee