Artificiële intelligentie maakt in sneltempo opmars, ook in de reclamewereld. Nieuwe technologieën zullen ons vak versnellen en versimpelen, maar ze vormen ook een bedreiging. Vooral voor jonge marketeers.
Marketeers zijn verslingerd aan vernieuwing. Elke innovatie van formaat is een vitrine vol hebbedingen. Met fonkelende ogen verkennen we de mogelijkheden en toepassingen, appen de coolste dingen naar elkaar en posten onze socials ermee vol. Om toch maar te bewijzen dat we ‘mee’ zijn? Misschien. Om dat nieuwe ding te gebruiken in onze dagdagelijkse strijd om aandacht van de markt ? Dat zeker. Newest kid in town is nu artificiële intelligentie, oftewel AI.
In een zucht verplaatste het zich van de meest nerdy sites, over de hipste blogs naar zelfs de Tafel van Gert. Ja, het is al AI dat de klok slaat. OpenAI, het Amerikaanse bedrijf achter het gekende ChatGPT, is de onmiskenbare versneller van dienst. Hun toegankelijke toepassingen laten ons spelenderwijs kennismaken met wat voor sommigen nu al de uitvinding van de eeuw is. Wie van ons heeft aan de keukentafel nog geen live demo gegeven en omstaanders met open mond laten toekijken wat mogelijk is? De grote vraagstukken en thema’s – wetgeving? ethiek? privacy? – volgen terecht en snel. Daarover zullen nog vele hoofden zich mogen en moeten breken.
En de marketeers? Die ploegen verder. Ze experimenteren en implementeren dat het een lieve lust is. Natuurlijk prikkelt dat nieuwe de creativiteit, en zullen we de eerstvolgende tijd nog fijne, gekke en uitdagende AI-gebaseerde marketingcampagnes en initiatieven zien opduiken. Maar dat zal tijdelijk zijn, de smaak van het moment. De grootste duurzame winst voor marketeers zit in de efficiëntie en effectiviteit. We kunnen AI zien als die superslimme, hardwerkende, nooit klagende nieuwe collega in het marketingteam. Een stabiele werkmier, trouwe soldaat. Maar ook ietwat grijs en voorspelbaar, en weinig plezant tijdens het afterwork-feestje.