Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Bewegingsintegratie in het kleuteronderwijs

Door de technologisering van de laatste jaren en de toenemende invloed van media op de vrijetijdsbesteding van kinderen hebben we te maken met bewegingsarmoede in het dagelijks leven. De gevolgen hiervan komen tot uiting in een motorische vaardigheidsachterstand, een hogere kans om inactieve volwassenen te worden en toenemende gezondheidsrisico’s. Bewegingsarmoede heeft ook een invloed op de cognitieve en sociale ontwikkeling van een kleuter. Bovendien geven kleuterleid(st)ers aan dat ze nood hebben aan ondersteuning om de lessen in de klas actiever te maken. Daarom wordt er een tool ontwikkeld voor kleuterleid(st)ers om meer bewegingsintegratie toe te passen in de klaspraktijk. Bewegen is in deze context een middel om bepaalde leerinhouden aan te brengen waardoor het een grote bijdrage kan leveren aan de fysieke activiteitsgraad.


Met dit onderzoek wordt enerzijds nagegaan hoe het aantal motorische prikkels in de kleuterklas verhoogd kan worden rekening houdend met de versterkende en de belemmerende factoren. Anderzijds worden didactische tools ontwikkeld voor kleuterleid(st)ers om de motoriek op een actieve manier te stimuleren in de kleuterklas buiten de lessen LO.

Project informatie

Projectpromotor:
Marie Vandebroek
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • 810 Onderwijs, vorming, vervolmaking, omscholing
  • S 270 Pedagogiek en didaktiek
Startdatum – einddatum:
16-09-2013 - 16-09-2016
Budget:
€ 114.945,00
Projectcode:
6/DWO/2013/ED/P058
VTE:
X VTE
Medewerkers:

Dorien Wassink

Cindy rutten

Contact

Marie Vandebroek
onderzoeker