Blended learning, distance learning, e-learning, hybride onderwijs, ICT-ondersteund onderwijs… Je komt vandaag heel wat termen tegen die allemaal onder de overkoepelend vlag ‘digitaal leren’ vallen. De invulling van digitaal leren kan immers veel verschijningsvormen kennen. De ene vorm is niet beter of slechter dan de andere, het gaat er vooral over welke vorm het best bij uw onderwijs- of opleidingscontext past. Maatwerk en de explicitering van een gedegen onderwijskundige visie zijn hierbij essentieel.
In Hogeschool PXL waren de medewerkers van het Centrum Digitaal Leren bijvoorbeeld de drijvende kracht achter het ‘blended learning’-beleid. Naast een onderwijskundige visie op blended learning, hebben ze dit ook samen met de dienst Onderwijs verder geoperationaliseerd in instrumenten, processen en indicatoren. Een van de veruitwendiging hiervan is dat er 170 ‘blended learning-labels’ werden uitgereikt in een periode van 5 jaar. 4 PXL-opleidingen behaalden ook een blended learning-label op opleidingsniveau. De volgende stap in het beleid van Hogeschool PXL is de evolutie naar ‘MiXed Learning’. Ook hierin neemt het Centrum Digitaal Leren het voortouw.
Wil je een omvattende strategie ‘digitaal leren’ ontwikkelen voor uw school of organisatie, dan ben je bij ons aan het juiste adres. Dit kan in de vorm van dienstverlening of via een samenwerking in een gemeenschappelijk subsidieproject.