Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

VR-leerfabriek

Werkplekleren is in België een nieuwe onderwijsvorm die in de graduaatsopleidingen een verplicht onderdeel zal worden. Ook voor de bacheloropleidingen kan dit echter een interessante werkvorm zijn.
Daarnaast zijn de bedrijven ook vragende partij naar werkplekleren om op die manier de meest geschikte werknemers te kunnen rekruteren. Bedrijven zijn momenteel bereid om te investeren in het opleiden van hun eigen laaggeschoolde medewerkers (operatoren) tot technici, meettechniekers, onderhoudstechnici,… . Het is dus een ideaal moment om werkplekleren te implementeren. Het moet alleen vanaf het eerste moment een meerwaarde zijn voor onze studenten en de bedrijven.

Studenten die met werkplekleren starten kennen het bedrijf vaak niet waardoor er tijd verloren gaat met het bezoek aan het bedrijf en het uitleggen van de taken die ze moeten uitvoeren.
Binnen dit project wordt onderzocht wat de kritische factoren zijn bij het ontwikkelen van een VR-leermodule ten behoeve van werkplekleren. Hiervoor vertrekt men van een concrete case i.s.m. Punch Powertrain. Punch Powertrain investeert momenteel in het ontwikkelen van een Leerfabriek, een ruimte waarin hands-on geleerd kan worden met machines die gebruikt worden in hun productieomgeving.
Voor de case wordt gedacht aan eenvoudige 360°-video’s en/of -foto’s waarmee men niet alleen de werkplek virtueel (met een 3D-bril) kan bezoeken maar ook door het bekijken van verschillende VR-video’s de nodige theoretische achtergrond kan aanleren in de juiste context. Hierdoor kunnen de studenten bij het eerste bezoek aan de werkplek bijna direct hands-on beginnen met het uitvoeren van de taken.

Project informatie

Projectpromotor:
Ilona Stouten
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
17/9/2018 – 20/9/2020
Budget:
89.497,59 euro
Projectcode:
13/DWO/2018/IC/OI008
VTE:
1,3 VTE
Medewerkers:

llona Stouten

Simon Verbeke

Roel Bosmans

Contact

Ilona Stouten
onderzoeker