Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Digitale transformatie van de fysieke winkel (TETRA)

met  de steun van Agentschap Innoveren & Ondernemen www.vlaio.be

De digitaliseringsgolf overspoelt ons dagelijks handelen. Ook de consument past zich hieraan razendsnel aan. Hij hoeft zich immers niet langer naar een fysieke winkel te verplaatsen om zijn aankopen te doen. Een gevolg hiervan is dat het aantal bezoekers in de binnensteden daalt. Ook het aantal winkels in Vlaanderen blijft dalen (van 53.950 in 2010 naar 46.362 in 2018). De leegstand bedraagt momenteel 9,3% in Vlaanderen .

Een retailer zal dus steeds inventiever uit de hoek moeten komen en zal slim moeten investeren in nieuwe technologieën en kanalen om zijn omzet te bestendigen en om kostenefficiënter te ondernemen. Dit wordt bevestigd in het Vlaams beleidsplan artificiële intelligentie waar gesteld wordt dat digitalisering en AI bestaande businessmodellen zullen transformeren. Dit plan ijvert voor het inzetten op digitalisering van het Vlaamse bedrijfsleven. Het 2-jarige onderzoeksproject wordt gefinancierd door VLAIO in het kader van een TETRA-project. PXL zal ervoor samenwerken met Unizo, RetailDetail, 200 handelaars en 25 technologiebedrijven. Ook eigen PXL-Business- en IT-studenten zullen mee worden ingeschakeld in het onderzoek. Op die manier wil de hogeschool een boost geven aan de Limburgse en Vlaamse retaileconomie.

Project informatie

Projectpromotor:
Evi Knuts
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
1/06/2020 – 30/06/2022
Budget:
PXL: € 404.962,00
Projectcode:
3/DWO/2020/Ma/T023
VTE:
3,68 VTE
Medewerkers:

Hermien Raedts

Ilse Vos

Jo Bosman

Conrad Hayen

Dieter Vanreykel

Lennert Lambrighs

Steven Palmaers

Evi Knuts

Contact

Evi Knuts
Head of Innovation & Valorisation
Tel: +32 11 77 56 66