Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Het gebruik van data en data-analyse bij Limburgse kmo’s ter ondersteuning van de marketingstrategie

De mogelijkheden en het strategische belang van data zijn sterk toegenomen. Maar is het (correcte) gebruik van data en data-analyse al doorgedrongen tot de gemiddelde Limburgse KMO? Zijn de Limburgse KMO's zich er van bewust welke data er allemaal voor handen zijn, welke data nuttig kunnen zijn, welke data eventueel verloren gaan omdat ze niet worden opgeslagen en hoe deze data geanalyseerd kunnen worden om bedrijfsdoelstellingen en -beslissingen te ondersteunen, bedrijfsprocessen te verbeteren en een concurrentievoordeel te behalen. Er is een hele berg aan informatie (interne en externe data) die kunnen helpen bij de bedrijfsvoering, maar het is niet altijd eenvoudig om te weten waar je moet starten.

Het doel van dit project is enerzijds om via een kwantitatief marktonderzoek meer inzicht te krijgen in het gebruik, de noden en behoeften van Limburgse KMO’s op het vlak van data en data‐analyse ter ondersteuning van de marketingstrategie, data-driven marketing. Hier spelen de nieuwe GDPR‐normen een cruciale rol in dus ook deze zullen onder de loep genomen worden aangezien deze vanaf mei 2018 van kracht zijn. Hoe ver staan de Limburgse KMO’s op het vlak van data-analyse voor marketing doeleinden?

Anderzijds zal aan de hand van een grondige desk-research over data-analyse en kwalitatieve interviews bij leveranciers van data-analysetools een beeld geschetst worden van de (goedkopere) mogelijkheden van data-analyse voor marketing doeleinden. Op basis hiervan gaat er een toegankelijk stappenplan gecreëerd worden hoe Limburgse KMO’s aan de slag kunnen gaan met data-analyse ter ondersteuning van de marketingstrategie.

Project informatie

Projectpromotor:
Jo Swinnen
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
17/09/2018 – 20/09/2020
Budget:
€ 40.700
Projectcode:
3/DWO/2018/BD/FO030 + 3/DWO/2018/BD/FR030
VTE:
0,60 VTE
Medewerkers:

Jo Swinnen