De schoenverkoper verkoopt schoenen, de mindfulness-coach begeleidt mensen in een persoonlijk traject, de interieurbouwer ontwerpt interieurs. Het zijn allemaal hardwerkende professionals die met de kern van hun zaak bezig zijn. Vaak is het alle hens aan dek om al het werk gedaan te krijgen.
Of ze ook communiceren om uiteindelijk beter te verkopen?
- Ja, soms. Vanuit de buik.
- Neen, geen tijd voor. We hebben wel wat anders te doen.
- Graag, maar we weten niet precies hoe. Nieuwe technologie enzo, weet u wel…
Met het PXL expertisecentrum innovatief ondernemen staan we met twee voeten in de realiteit. En spotten we trends in het ondernemers- en communicatieklimaat1. We zien dat er vandaag de dag elke dag nieuwe technologieën de kop opsteken, en dat daardoor het klimaat en de principes van marketingcommunicatie grondig en razendsnel evolueren2. En we zien ook dat daardoor de Limburgse KMO-retailers het spoor bijster raken3. Vandaar luidt de onderzoeksvraag van deze PWO:
“Hoe kunnen we Limburgse KMO-retailers begeleiden bij het opstellen van een efficiënte en effectieve marketingcommunicatiestrategie?”
Met dit onderzoek gaan we Limburgse KMO-retailers sensibiliseren over de kracht van goeie marketingcommunicatie en zullen we hen helpen om een eigentijdse en afdoende strategie op poten te zetten. Zodat ze op die manier krachtiger en doelgerichter kunnen communiceren met hun doelgroep en ze uiteindelijk ook mooiere bedrijfsresultaten zullen boeken.
De doelstelling is om 10 KMO’s te verzamelen die met ons een traject van 1 jaar willen doorlopen. Het expertisecentrum Innovatief ondernemen ontwikkelt een MarCom-scan om de bestaande communicatiesituatie in kaart te brengen en om in co-creatie met de deelnemers te kunnen bouwen aan hun optimale MarCom-strategie. Naast dit individuele traject brengen we de deelnemers ook met elkaar in contact in een lerend netwerk. Op die manier kunnen ze elkaar versterken, inspireren en verder bouwen aan de optimalisering van hun plan. Op basis van de algemene conclusies en bevindingen uit het onderzoek en op basis van de veranderende contextuele communicatierealiteit sturen we dit onderzoek ook voortdurend bij.
1 Van Ossel, G. (2015). http://www.reference.be/nl/blog/retail-detail-day/
2 Van Belleghem, S. (2015). Our Summary of the Spirit Valley Tour. https://www.youtube.com/watch?v=0VpdvqXhRfU
3 Ectors, I. (2015), PXL en Mediahuis: Behoeftenonderzoek voor regionale klanten.
Jordy Hex
Heidi Pex