Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Naar een praktisch model om de ROI van sociale media voor bedrijven te bepalen

Bij Belgische bedrijven is er nog veel potentieel om sociale media doeltreffender in te zetten. Nog te vaak hebben bedrijven geen zicht op wat hun communicatie-inspanningen via social media nu daadwerkelijk opleveren.

We willen met dit focusproject een praktisch model of meetinstrument gaan ontwikkelen om de ROI van social media binnen de communicatiemix van bedrijven te bepalen.

Dit focusproject wil daarom eerst onderzoeken welke social media bedrijven (in Limburg) inzetten, om vervolgens te gaan bevragen of ze de effectiviteit van die sociale media meten én hoe ze dat doen (volgens welke methodiek). Geraken de marketeers/communicatieverantwoordelijken vandaag verder dan het meten van likes, shares en comments? Want dit lijken de meest voor de hand liggende parameters bij het meten van de social mediareturn.

Ten tweede willen we met dit project bedrijven helpen meten en bepalen wat de échte ROI (Return On Investment) van social media is: behalen bedrijven (mede) door het inzetten van sociale media de vooropgestelde (communicatie)doelstellingen? Hoe moeten ze die doelen helder en scherp uitzetten? En hoe meten en evalueren ze dat het best? Welke tools zetten ze daar het best voor in?

Dit onderzoek heeft aldus de heeft intentie om de inspanningen van bedrijven op social media en de daarmee gepaarde opbrengsten naar een hoger niveau te tillen.  En dus kijken we naar de inzet van de middelen, en hoe het inzetten van die middelen kan leiden tot een optimaal rendement.

Het onderzoek moet uitmonden in een praktisch model waarbij de ROI van de social media gedefinieerd en geoptimaliseerd worden op een objectieve manier. Op die manier ontstaat een direct inzetbaar praktisch hulpmiddel dat kan gebruikt worden door alle actoren in het werkveld die een meerwaarde willen halen uit sociale media. Naast het werkveld profiteren ook de studenten van de opleiding communicatiemanagement van deze inzichten.

Project informatie

Projectpromotor:
Jordy Hex
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
21/09/2020 – 18/09/2022
Budget:
PXL: € 41.324,12
Projectcode:
2/DWO/2020/HD/FR045 en 2/DWO/2020/HD/FO045
VTE:
0,60 VTE