Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Doctoraatsonderzoek Kevin Bormans: How to visualize prosody to help children read aloud with more expression.

Beginning readers often struggle with reading aloud in a fluent, expressive manner. Reading

fluency is not only defined by speed and accuracy but also by proper expression and the

naturalness of reading. These tonal phenomena of phonological constraints are part of prosody.

This project will explore whether it is possible to visualize prosody in type and how this can help

children with reading aloud.

In a first design phase of this research design experiments will investigate manners to visualize

prosody in the context of existing typefaces. Prosody can be defined as the rhythm, stress and the

intonation of speech. Speech has three main components: pitch, loudness and duration (like a

melody). These cues serve as sources of inspiration to compose three new design parameters in

the context of real typefaces. In the empirical phase of this project the influence of manipulating

these parameters will be studied (both an actual and perceived legibility study).

In the second design phase a large typeface family will be designed, combining the results of the

first study and the actual practice of designing typefaces. In addition to this design output the

results will be translated to guidelines for innovative ways of incorporating visual prosody within

the design of typefaces for both beginning readers and readers struggling with reading.

Project informatie

Projectpromotor:
prof. dr. Bert Willems & dr. Ann Bessemans
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • H 315 Esthetica
Startdatum – einddatum:
2015-2019
Budget:
0,67 VTE (0,42 PXL-BAM - 0,25 BOF-UH)
Projectcode:
5/DWO/2007/11/B011 / via UHasselt
VTE:
0,67 VTE (0,42 PXL-BAM - 0,25 BOF-UH)