Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

ANNA leest

Het focusproject 'ANNA leest' onderzoekt de rol van leesbevordering als een instrument om de taalvaardigheid van anderstaligie nieuwkomers (AN) te versterken. Daarbij staat ANNA voor 'Anderstalige Nieuwkomers leren Nederlands in Alle lessen'. Er gaat de laatste maanden zeer veel aandacht naar de leesvaardigheid van jongeren en de nood aan een versterkte didactiek daaromtrent. Onderzoek wijst bovendien uit dat vooral meertalige (en dus ook anderstalige) leerlingen een specifieke aanpak vereisen. Het is duidelijk dat leesbevordering een cruciale rol speelt: boeken zijn een belangrijke opstap naar taal. Kinderen aanzetten tot lezen en hun interesse voor boeken aanwakkeren kan niet alleen leiden tot een verhoogde schriftelijke maar ook een verbeterde mondelinge taalvaardigheid. Als een leerkracht gebruik maakt van de gepaste werkvormen, zullen ook het luisteren naar en spreken over boeken veelvuldig worden geoefend. Op die manier kan het bevorderen van het lezen de anderstalige nieuwkomers helpen hun talige doelen te bereiken. Werken met boeken in de klas blijkt bovendien een mooie meerwaarde te bieden voor het welbevinden van jongeren. Leesbevordering kan dus een bijdrage leveren aan zowel de talige als de sociale competenties van AN, de twee doelstellingen die in het onthaalonderwijs vooropgesteld worden. Dat kan bovendien in alle klassen van het lager onderwijs (zowel een- als meertalige klassen) en in de lessen van alle leergebieden. Materialen zullen worden ontwikkeld m.b.t. leesbevordering die leerkrachten uit het lager onderwijs de nodige ondersteuning bieden om de AN zo snel mogelijk naar de taalvaardigheid te leiden die ze nodig hebben om in het reguliere onderwijs mee te kunnen.

Project informatie

Projectpromotor:
Imberechts Hilde
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
21/09/2020 - 18/09/2022
Budget:
PXL: € 25.120
Projectcode:
6DWO/2020/ED/FR040 en 6DWO/2020/ED/FO040
VTE:
0,60 VTE