Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Agile Development Operations Software Toolset

Het werkveld wordt geconfronteerd met een dilemma: aan de ene kant is er de trend om meer en meer op een snelle, agile manier, software te ontwikkelen, projecten in de bouwsector te managen, voor elektronicaoplossingen te kiezen, etc. Aan de andere kant leidt deze aanpak vaak tot verminderde kwaliteit van het totaalproject.

Net omdat agile development een methodiek is die ontstond vanuit de ontwikkelaarsgemeenschap maar vandaag de dag ook gebruikt wordt binnen andere sectoren dan alleen maar de IT-sector, lijkt het meer en meer wenselijk structuur op te leggen om dit proces in zijn totaliteit te begeleiden. Het gaat hier uiteraard niet enkel over softwareontwikkelingstools (zoals een IDE[1]), maar ook over ondersteuning bij requirements management, release planning, documentation management, source code, geautomatiseerd testen, software deployment, onderhoud, kortom alle facetten van het agile concept.

Meer concreet stellen we vast dat op het niveau van het departement PXL-IT het 3de-jaars IT-project de studenten confronteert met een “real-life” probleem binnen een gecontroleerde omgeving. Studenten krijgen van een externe opdrachtgever een probleemstelling en moeten dit vertalen naar kwaliteitsvolle, werkende en gedocumenteerde software. Momenteel wordt een veelheid aan tools gebruikt om de verschillende deliverables (eindtaken), die per definitie vaak levende projectdocumenten zijn, op te leveren. Requirements, statusrapporten, aanwezigheidslijsten, broncode, wireframes, unittests, testscenario’s worden doorheen het project verfijnd in nauwe relatie met elkaar: dit is net zoals in het werkveld, het hart van de agile methodologieën.

Gezien het bovenstaande en door het groeiend aantal studenten is het niet meer praktisch haalbaar dat elke projectgroep haar eigen tools definieert, of dat elke docent voor de specifieke subopdrachten aan de individuele groepen een of meerdere tools oplegt.

Door het gebrek aan standaardisatie in de toolset en de grote groep op te volgen studenten, is het met andere worden moeilijk om als docentengroep een consistent begeleidingsbeleid te voeren.

Dit focusproject wil dan ook onderzoek doen naar mogelijke verbeteringen voor deze processen door de selectie en integratie van een consistente set van hulpmiddelen.

[1] IDE = “Integrated Development Environment”

Project informatie

Projectpromotor:
Nathalie Fuchs
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • P 170 Computerwetenschappen, numerieke analyse, systemen, controle
  • S 270 Pedagogiek en didaktiek
Startdatum – einddatum:
19/9/2016 – 16/9/2018
Budget:
€ 26.698,00
Projectcode:
4/DWO/2016/HD/OP015
VTE:
0,20 VTE
Medewerkers:

Fuchs Nathalie