Een content map is een schematische weergave van leerstofopbouw in een bepaald bewegingsdomein (Ward et al., 2017). Op basis van groeiend onderzoek is gebleken dat het gebruik van content maps bij leraren zorgt voor een hoger leereffect bij leerlingen (Iserbyt, Ward, & Li, 2017; Kim, 2016; Ward, Kim, Ko, & Li, 2015). Ondanks deze resultaten leert onze ervaring dat content maps zeer weinig tot nooit worden gebruikt in het werkveld en lerarenopleidingen. Zo concludeert ook Tim Surma in het tijdschrift Klasse dat ‘de kloof tussen wetenschappelijk onderzoek en de klas erg groot is’ (https://www.klasse.be/83615/kloof-tussen-academici-leraren-klas-groot/). Bovendien ervaren pre-service en in-service leraren LO moeilijkheden bij het kwaliteitsvol opbouwen van inhoud wegens het veelvoud aan bewegingsdomeinen dat ze dienen te onderwijzen (Herold & Waring, 2018). Net daarom wil de opleiding Lichamelijke Opvoeding van het departement Education, Hogeschool PXL het gebruik van content maps in hun lerarenopleiding introduceren en vervolgens de stap naar het werkveld maken via een teacher design team. Ten eerste zullen content maps voor verschillende bewegingsdomeinen worden ontwikkeld. Ten tweede zullen deze content maps tijdens de practica gebruikt worden in de lerarenopleiding LO. Interviews, bevragingen en analyse van lesvoorbereidingen worden uitgevoerd om te peilen naar het effect van content maps op pre-service leraren LO hun kennis over leerstofopbouw. Als laatste worden de content maps uitgetest in een teacher design team bestaande uit LO leraren van twee secundaire scholen. De inzetbaarheid van deze tool zal worden geëvalueerd om te kijken of we nu daadwerkelijk een oplossing kunnen bieden voor de moeilijkheid die leraren LO rapporteren in het opbouwen van leerstof. Er wordt verwacht dat leraren een betere kennis zullen ontwikkelen van leerstofopbouw en bijgevolg gerichter oefenstof kunnen selecteren en aanpassen aan de noden van elke leerling. Men zal in staat zijn om lessenreeksen doelgerichter en met meer diepgang te onderwijzen.
Philippe Vandersmissen
Lennert Lambrighs