Hogeschool PXL wil met het ESF-project “Duaal leren als middel voor boundary-crossing in graduaatsopleidingen” inzetten op duaal leren binnen het hoger onderwijs. Dit project is één van de 15 proefprojecten in Vlaanderen die van start zijn gegaan met steun van het Europees Sociaal Fonds (ESF). Deze proefprojecten onderzoeken de mogelijkheden, randvoorwaarden en modaliteiten van duaal leren in het hoger – en volwassenenonderwijs.
Hogeschool PXL legt met dit project de focus op de dagtrajecten van 13 graduaatsopleidingen, waarbij de studenten uiterlijk bij de start van het 2de semester leren op de werkplek. De duale trajecten starten in academiejaar 2019-2020.
Door op ‘boundary crossing’ te focussen, zal de grens tussen de werkplek en de hogeschool kleiner worden en zullen studenten en bedrijven leren met en van elkaar. Hierdoor ontstaat meer leerpotentieel voor de student, de hogeschool en de bedrijfswereld en zal ook de tandemfunctie tussen hogeschool en werkplek optimaliseren. Binnen het project richten we onze aandacht op de verschillende fasen binnen een duaal traject: in eerste instantie op de screening en de instapfase, vervolgens op het matchingsproces en tenslotte op de mentoring, opvolging en evaluatie.
De output wordt beschreven aan de hand van een aantal good practices en mogelijke aanbevelingen die verduurzaamd kunnen worden binnen duaal leren in het hoger onderwijs.
Projectconsortium: Hogeschool PXL(leadpartner) en Howest, VOKA, Liberform, RiseSmart en het Technisch Heilig-Hartinstituut in Tessenderlo. (partners)
Dit project is mogelijk dankzij de financiële steun van ESF en de Europese Unie en zet in op prioriteit 2: loopbaanbeleid preventief binnen de oproep: Duaal leren Hoger- en Volwassenenonderwijs
Wouter Hustinx
Marie Haeck
Karolien Luwel
Tine Aelter
Ruth Jamers
Evelyn Cloosen
Leen Robben