Adaptieve tools, waaronder op AI gebaseerde software in het onderwijs, zullen naar verwachting een enorm potentieel hebben om leerlingen te ondersteunen via gepersonaliseerd leren, maar tegelijkertijd ook een diepgaand effect hebben op onderwijspraktijken door de nieuwe manieren van lesgeven die mogelijk worden. Dit nieuwe en snel groeiende gebied van onderwijs is door onderzoekers en deskundigen, alsmede in verscheidene Europese kaders en rapporten, geïdentificeerd als de sleutel van het toekomstige leren. Toch is het een gebied waarop zowel practici als politici te weinig informatie en inzicht hebben.
Het EMPOWER2LEARN-project komt voort uit een dringende behoefte aan de versterking van het leerkrachtenprofiel en ondersteuning van leraren op het gebied van gepersonaliseerd leren met ICT, door transnationale en exploratieve (zowel wetenschappelijke als praktische) benaderingen. De projectpartners uit Zweden, Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk zijn instellingen voor lerarenopleidingen, lokale overheden en universiteiten die allemaal beschikken over een breed netwerk van leerkrachten/educatief medewerkers uit het basisonderwijs en die niet alleen hun eigen expertise in het project inbrengen, maar ook de expertise van geassocieerde partners.
De globale doelstelling van het EMPOWER2LEARN project is:
HET VERKENNEN, ONTWIKKELEN, UITVOEREN, EVALUEREN EN VERSPREIDEN VAN METHODEN VOOR
GEPERSONALISEERD LEREN MET DIGITALE TECHNOLOGIEËN DIE DE
COMPETENTIES VAN LEERKRACHTEN EN OPVOEDERS KUNNEN VERSTERKEN EN ALLE STUDENTEN ONDERSTEUNEN IN HUN LEREN.
Meer specifiek betekent dit het volgende
- Bestaande studies en best practices, nuttige digitale instrumenten en pedagogische modellen te verkennen en analyseren in lagere scholen van EU-landen met betrekking tot gepersonaliseerd leren;
- een analyse- en ontwerpkader ontwikkelen dat zal worden gebruikt om effectieve CPD-activiteiten te ontwerpen (en te herontwerpen) ter ondersteuning van gepersonaliseerd leren;
- uitvoeren en evalueren van CPD-activiteiten met leraren in elk land;
- verzamelen en verspreiden van digitale hulpmiddelen voor gepersonaliseerd leren onder een bredere doelgroep binnen en buiten het partnerschap;
- synergiën tot stand brengen tussen onderzoek en innovatie en het bevorderen van nieuwe technologieën als drijvers van verbeteringen in het onderwijs;
- internationale samenwerking op gang brengen en de Europese dimensie in partnerorganisaties versterken.
Partners: Utbildningskontoret, Norrköpings Kommun (Zweden) - Education Development Trust, operating as London CLC (Verenigd Koninkrijk) - Stichting Hogeschool Van Arnhem en Nijmegen HAN (Nederland) – Hogeschool PXL (België)
Michaël Empsen