Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Groeien in de rol van lerarenopleider als onderzoeker

Lerarenopleiders spelen een cruciale rol in de educatieve keten en fungeren als belangrijke katalysatoren in het proces dat hoogwaardig onderwijs moet onderhouden en optimaliseren. Vanuit de maatschappelijke verantwoordelijkheid ten aanzien van het leren van leerlingen en aspirant-leraren is levenslang leren voor lerarenopleiders noodzakelijk en vanzelfsprekend. Het belang van de lerarenopleider wordt echter nog vaak onvoldoende benadrukt. Onder meer om die reden wordt het een verborgen beroep genoemd (Snoek, Swennen, & Van der Klink, 2011). Beroepsverenigingen zoals VELOV en VELON willen het beroep onder de aandacht brengen en de kwaliteit van de beroepsuitoefening verbeteren. Lerarenopleiders moeten daarbij ondersteund worden in hun professionele ontwikkeling. Daarom gaf de Vlaamse overheid aan VELOV de opdracht tot onderzoek naar de professionaliseringsnoden van lerarenopleiders en de modaliteiten voor opleidingstrajecten in Vlaanderen. Het rapport toont aan dat er grote noden zijn op het vlak van de rol van lerarenopleider als onderzoeker (Placklé, Cools, & Meeus, 2015) . Het volledige rapport is beschikbaar via de VELOV-website.

Dit project onderzoekt de professionele groei van lerarenopleiders in hun rol als onderzoeker via hun betrokkenheid in een interne community.

Project informatie

Projectpromotor:
Inge Placklé
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • S 270 Pedagogiek en didaktiek
Startdatum – einddatum:
19/9/2016 – 16/9/2018
Budget:
€ 26.840,00
Projectcode:
6/DWO/2016/ED/OP012
VTE:
0,20 VTE
Medewerkers:

Placklé Ingeborg