In Vlaanderen vormen de recente onderwijshervormingen een grote uitdaging voor geschiedenisleerkrachten. Sommige onder hen zijn ervan overtuigd dat de nieuwe visie en vooral ook de diverse instroom van leerlingen differentiatie noodzakelijk maakt. Velen zien echter nog niet hoe ze in de beperkte tijd van een één- à twee-uursvak kunnen differentiëren. Beide groepen geven aan dat goede voorbeelden ontbreken. De recente aandacht voor differentiatie in het (vak)didactisch onderzoek lijkt inderdaad tot nu toe grotendeels aan het vak geschiedenis te zijn voorbijgegaan.
Doel van dit project is leerkrachten concrete, evidence based handvatten aan te reiken om gedifferentieerd de eindtermen historisch bewustzijn te realiseren, zodat leerkrachten zich gemotiveerd en competent voelen om het leerproces van al hun leerlingen te faciliteren. Vertrekkend vanuit reële praktijkbekommernissen en op basis van methoden die reeds in andere contexten werkzaam bleken, willen we komen tot een aanbod aan differentiatiestrategieën.
Dit resulteert in het opzetten van een lerend netwerk van leraren, student-Ieraren en lerarenopleiders met als doel een digitale toolbox gedifferentieerd geschiedenisonderwijs, bestaande uit diagnostische toets, les- en evaluatiematerialen en implementatiestrategieën in functie van differentiatie. Op basis van deze bouwstenen kunnen leerkrachten zelf eenvoudig differentiatie in de praktijk brengen.
Els Vinckx