Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Hist-o-Max

 In Vlaanderen vormen de recente onderwijshervormingen een grote uitdaging voor geschiedenisleerkrachten. Sommige onder hen zijn ervan overtuigd dat de nieuwe visie en vooral ook de diverse instroom van leerlingen differentiatie noodzakelijk maakt. Velen zien echter nog niet hoe ze in de beperkte tijd van een één- à twee-uursvak kunnen differentiëren. Beide groepen geven aan dat goede voorbeelden ontbreken. De recente aandacht voor differentiatie in het (vak)didactisch onderzoek lijkt inderdaad tot nu toe grotendeels aan het vak geschiedenis te zijn voorbijgegaan.

Doel van dit project is leerkrachten concrete, evidence based handvatten aan te reiken om gedifferentieerd de eindtermen historisch bewustzijn te realiseren, zodat leerkrachten zich gemotiveerd en competent voelen om het leerproces van al hun leerlingen te faciliteren.  Vertrekkend vanuit reële praktijkbekommernissen en op basis van methoden die reeds in andere contexten werkzaam bleken, willen we komen tot een aanbod aan differentiatiestrategieën.

Dit resulteert in het opzetten van een lerend netwerk van leraren, student-Ieraren en lerarenopleiders met als doel een digitale toolbox gedifferentieerd geschiedenisonderwijs, bestaande uit diagnostische toets, les- en evaluatiematerialen en implementatiestrategieën in functie van differentiatie.  Op basis van deze bouwstenen kunnen leerkrachten zelf eenvoudig differentiatie in de praktijk brengen.

Project informatie

Projectpromotor:
Els Vinckx
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
16/09/2019 – 18/09/2022
Budget:
€ 191.022 (PXL: € 76.022)
Projectcode:
6/DWO/2019/ED/FR039 + 6/DWO/2019/ED/FO039
VTE:
0.6
Medewerkers:

Els Vinckx