Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Implementeren van co-teaching in het departement lerarenopleiding en inzetten op professionalisering van mentoren

In het onderwijs van vandaag neemt samenwerking in brede zin een prominente plaats in. In de maatschappelijke context wordt er steeds meer nadruk gelegd op werkplekleren, authentiek onderwijs en samenwerkend leren. In de beleidsnota onderwijs van Hilde Crevits (Vlaamse Regering, 2014-2019) is co-creatie een beleidsvoorwaarde om de vooropgestelde missie en visie te realiseren. Openheid en vertrouwen zijn voorwaarden om een succesvolle co-creatie te bevorderen. Deze openheid en vertrouwen staven Leemans, Beerens, De Wilde en Van Laere (2015) in hun onderzoek. Zij bevestigen dat informeel leren een belangrijke aanvulling is op formeel leren. Het informeel delen van ervaringen versterkt de inzichten en zet de partners aan tot kritisch nadenken. Dit kunnen we enkel bereiken door meer samen te (net)werken (Koot, 2017). Op vrijdag 23 februari 2018 kwam er een akkoord over een nieuw onderwijs-cao met loonsverhoging, snellere benoeming en meer begeleiding. Binnen dit laatste aspect wilt men beginnende leerkrachten meer coachen door onder andere in co-teaching ervaring te laten opdoen.Het departement lerarenopleiding van Hogeschool PXL wil er via dit project voor zorgen dat onze afgestudeerden een positieve ervaring hebben met co-teaching en een positieve houding hebben ten aanzien van samenwerking zodat ze ook sneller op de arbeidsmarkt terecht kunnen. PXL-Education wil op dit aspect ook de mentoren in de kleuterscholen, lagere scholen en secundaire scholen versterken.

Project informatie

Projectpromotor:
Jolien Quinten
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
17/9/2018 – 20/9/2020
Budget:
€ 26.562,16
Projectcode:
6/DWO/2018/ED/OP026
VTE:
0,4
Medewerkers:

Jolien Quinten