In het onderwijs van vandaag neemt samenwerking in brede zin een prominente plaats in. In de maatschappelijke context wordt er steeds meer nadruk gelegd op werkplekleren, authentiek onderwijs en samenwerkend leren. In de beleidsnota onderwijs van Hilde Crevits (Vlaamse Regering, 2014-2019) is co-creatie een beleidsvoorwaarde om de vooropgestelde missie en visie te realiseren. Openheid en vertrouwen zijn voorwaarden om een succesvolle co-creatie te bevorderen. Deze openheid en vertrouwen staven Leemans, Beerens, De Wilde en Van Laere (2015) in hun onderzoek. Zij bevestigen dat informeel leren een belangrijke aanvulling is op formeel leren. Het informeel delen van ervaringen versterkt de inzichten en zet de partners aan tot kritisch nadenken. Dit kunnen we enkel bereiken door meer samen te (net)werken (Koot, 2017). Op vrijdag 23 februari 2018 kwam er een akkoord over een nieuw onderwijs-cao met loonsverhoging, snellere benoeming en meer begeleiding. Binnen dit laatste aspect wilt men beginnende leerkrachten meer coachen door onder andere in co-teaching ervaring te laten opdoen.Het departement lerarenopleiding van Hogeschool PXL wil er via dit project voor zorgen dat onze afgestudeerden een positieve ervaring hebben met co-teaching en een positieve houding hebben ten aanzien van samenwerking zodat ze ook sneller op de arbeidsmarkt terecht kunnen. PXL-Education wil op dit aspect ook de mentoren in de kleuterscholen, lagere scholen en secundaire scholen versterken.
Jolien Quinten