Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Inpiratiegids voor cultuur in de eerste graad van het secundair onderwijs

 

In 2010 heeft de Vlaamse overheid nieuwe vakoverschrijdende eindtermen uitgewerkt voor het secundair onderwijs. Scholen moeten ervoor zorgen dat alle leerlingen in contact komen met de VOET, maar hebben keuzevrijheid in de manier waarop ze dit realiseren. Een goede VOET-werking vereist overleg en samenwerking tussen leraren uit verschillende vakdisciplines. In de praktijk zien we echter de volgende problemen:

  • veel leraren staan weigerachtig tegenover de VOET;
  • de integratie van de VOET binnen de vakken verloopt moeizaam;
  • scholen proberen de VOET vaak te realiseren via themadagen, die losstaan van het curriculum. Dit soort activiteiten wekt weerstand op bij leraren, omdat ze bovenop het toch al volle leerplan komen;
  • er wordt vooral gewerkt rond de eerste vier contexten, terwijl de VOET rond cultuur en samenleving minder aan bod komen.

In dit project gaan we na hoe op een toegankelijke en motiverende wijze aan cultuur gewerkt kan worden in de eerste graad secundair onderwijs. We willen aantonen dat er verschillende manieren zijn om succesvol aan de VOETen rond cultuur te werken, zonder dat dit leidt tot een overbelasting van het lessenpakket of de leraren.
Via dit project willen we:

  • leerlingen uit de eerste graad secundair onderwijs op uiteenlopende manieren in contact brengen met de VOET rond cultuur en samenleving;
  • diverse didactische aanpakwijzen voor het implementeren van de VOET in kaart brengen en uittesten; 
  • via onderzoek de geschiktheid van deze aanpakwijzen bepalen, rekening houdend met de volgende onderzoeksvariabelen:
    • betrokkenheid, welbevinden en competentiegevoel van de leerlingen;
    • taakbelasting van de begeleidende leraren en studenten;
    • impact op het curriculum;
    • praktische haalbaarheid;
    • kostprijs van de werkvormen;

De onderzoeksresultaten en het ontwikkelde materiaal bundelen in een beknopte inspiratiegids voor leraren uit de eerste graad, met daarin praktische tips en aandachtspunten voor het werken aan de VOET.

Project informatie

Projectpromotor:
Wouter Hustinx
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • S 271 Vakdidaktiek
Startdatum – einddatum:
19 /09/ 2011 – 16 /09/ 2012
Budget:
€ 11.414,00
Projectcode:
6/DWO/2011/IC/P042
VTE:
0,2 VTE
Medewerkers:

Tom Janssen

Contact

Wouter Hustinx
Research Director
Tel: +32 11 77 56 08