Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Kleine kinderen grote kansen

Het creëren van gelijke kansen voor kwetsbare groepen is een topprioriteit voor het Vlaamse onderwijsbeleid. Goed kleuteronderwijs dat drempels kan overwinnen is daarbij essentieel. Het project ‘Kleine Kinderen, Grote Kansen’ wil bijdragen aan een duurzame verankering van een verstekte professionaliteit bij (toekomstige) leraren kleuteronderwijs in omgaan met diversiteit, kinder- en kansarmoede in het Vlaams kleuteronderwijs. Daarbij zijn de competenties zoals ontwikkeld door het Steunpunt Diversiteit en Leren richtinggevend.

  1. armoede zien en diversiteit positief benaderen
  2. werken aan kwaliteitsvolle interacties
  3. kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interacties
  4. diversiteit integreren in het totale ontwikkelingsproces
  5. maatschappelijke verantwoordelijkheid zien en ernaar handelen

Dit project bouwt dan ook expliciet verder op de resultaten van deze voorgaande projecten, zijnde:

  1. Kleine kinderen, grote kansen (2018): eindrapporten op www.grotekansen.be + www
  2. Kleine kinderen, grote kansen. Een onderzoek naar de voorwaarden om toekomstige kleuterleraren en hun opleiders te professionaliseren in omgaan met kinderarmoede en sociaal-culturele ongelijkheid. Steunpunt Diversiteit & Leren, in opdracht van de Koning Boudewijnstichting & het Ministerie van Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (2014).
  3. Innovatieproject 2013: ‘De kloof een beetje dichten…sociale emancipatie via schoolleven’ dat gefinancierd werd door het innovatiefonds voor lerarenopleidingen van de Vlaamse Overheid en werd uitgevoerd via een samenwerkingsverband tussen de Karel De Grote-Hogeschool, de Arteveldehogeschool en de Hogeschool-Universiteit Brussel. Dit project was gericht op de ontwikkeling van een toolbox.
  4. Innovatieproject 2014: ‘De kloof een beetje dichten…sociale emancipatie via schoolleven’ dat gefinancierd werd door het innovatiefonds voor lerarenopleidingen van de Vlaamse Overheid en wordt uitgevoerd via een samenwerkingsverband tussen de Karel De Grote-Hogeschool, de Arteveldehogeschool, de Hogeschool-Universiteit Brussel en het Steunpunt Diversiteit en Leren. Dit project was gericht op het aanbieden van een professionaliseringstraject aan lerarenopleidingen Kleuter.

Aan de deelnemende lerarenopleidingen wordt gevraagd om tegen 1 juni 2019 een projectplan – looptijd van 15 september 2019 tot 30 juni 2020 - op te stellen, waarin ze samen met enkele stagescholen werken aan de duurzame implementatie van de hierboven vermelde competenties. De manier waarop de implementatie en duurzame verankering van deze krachtige leeromgevingen in de deelnemende lerarenopleidingen en scholen vormt krijgt, kan verschillend zijn van opleiding tot opleiding.

Hiervoor zijn minstens steeds de lerarenopleidingen kleuter- en lager onderwijs van een hogeschool betrokken. Met het oog op een duurzame implementatie van de projectresultaten moeten ook min. 4 stagescholen actief betrokken worden bij de uitwerking van het projectplan.

Project informatie

Projectpromotor:
Wouter Hustinx
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • 810 Onderwijs, vorming, vervolmaking, omscholing
  • S 270 Pedagogiek en didaktiek
Startdatum – einddatum:
1/10/2019 – 30/09/2020
Budget:
€ 10.500,00
Projectcode:
6/DWO/2019/ED/VL026
VTE:
0,1 VTE
Medewerkers:

Alida Pierards, Sarah Desiron

Contact

Wouter Hustinx
Research Director
Tel: +32 11 77 56 08