Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Leerloopbanen van de toekomst

De voorbije jaren werden er zowel op Vlaams (Pact 2020) als op Europees niveau (EU2020) streefdoelen gesteld met betrekking tot het verlagen van het aantal vroegtijdige schoolverlaters. De Vlaamse overheid ontwikkelde daartoe de conceptnota “samen tegen schooluitval” en “Duaal Leren (bis)”.

Het is dan ook in dit kader dat het project “Leerloopbanen van de toekomst” actief wil bijdragen tot het verminderen van het vroegtijdige schoolverlaten. Bovendien willen we de warme overdracht tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt bevorderen.  De transitie van school naar werk blijft voor heel wat jongeren in Vlaanderen een moeilijk overbrugbare kloof. Het is hierbij van belang het bewustzijn en de zelfsturing over de eigen (leer)loopbaan bij de jongeren aan te wakkeren en de rol van de leerkracht hierin te versterken.

We richten ons met dit project prioritair op een aantal “kwetsbare” groepen, namelijk het BUSO en de leerlingen die binnen het reguliere onderwijs zitten als gevolg van de uitvoering van het M-decreet, het DBSO en de Leertijd enerzijds en anderzijds ook rechtstreeks op potentiële afhakers. Daarnaast behoren de leerkrachten, keuzebegeleiders, schoolbesturen ook tot onze doelgroep. Actoren die actief zijn in het voorkomen en remediëren van vroegtijdig schoolverlaten en ongekwalificeerde uitstroom worden ook betrokken.

Via  “De leerloopbaan van de toekomst” wil de Provincie Limburg samen met de partners GTB, VDAB, PXL, UCLL en een diversiteit aan actoren (onderwijs, arbeidsmarkt, welzijn, jeugd), met de steun van het Europees Sociaal Fonds, een innovatieproject realiseren. Limburg treedt hierbij op als pilootregio en we beogen vandaaruit de betrokkenheid van andere Vlaamse provincies en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Project informatie

Projectpromotor:
Wouter Hustinx
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • 810 Onderwijs, vorming, vervolmaking, omscholing
  • S 270 Pedagogiek en didaktiek
Startdatum – einddatum:
1/09/2015 – 31/08/2017
Budget:
Totaal: € 198.748,85 (PXL: € 35.082,57)
Projectcode:
13/DWO/2015/IC/I018
VTE:
0,4 VTE
Medewerkers:

Inez Castermans

Linde Janssen

Contact

Wouter Hustinx
onderzoeker