Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Lezen op school: Liever lezen!

Opzet project

Heel wat leerlingen lezen niet graag. We horen vaak van de leerkrachten dat ze het moeilijk vinden om betekenisvolle en motiverende activiteiten aan te bieden om het leesplezier te verhogen. De lerarenopleiding zal, in samenwerking met vier Limburgse bibliotheken in Hasselt, Heusden, Sint-Truiden en Houthalen-Helchteren en de cultuureducatieve partner Willewete, een ondersteunende rol opnemen om een lerend netwerk op te zetten tussen scholen die meer willen inzetten op lezen.  Zodra de behoeften van de scholen in kaart zijn gebracht, werken we in cocreatie een traject op maat uit voor het lerend netwerk. Tegelijkertijd zullen we vanuit de lerarenopleiding ondersteuning bieden aan de scholen om binnen het taalbeleid van elke school het leesbeleid uit te werken of te actualiseren. We kiezen voor leesplezier en leesbevordering dankzij muzisch taalonderwijs en zoomen verder in op de sleutels voor effectief begrijpend lezen.

Doelstellingen en verwachtingen

Dit project heeft als doel om het leesplezier en de leescompetentie van de leerlingen te verhogen. De behoefteanalyse van de schoolcontext bij de opstart van het project laat toe de inzichten te vertalen in een specifiek leesbeleid op maat van elke school. De vraaggestuurde aanpak zorgt ervoor dat we flexibel kunnen inspelen op de wijzigingen in noden en verwachtingen. Tijdens de sessies met het lerend netwerk is het in de eerste plaats de bedoeling om ervaringen en tussentijdse resultaten uit te wisselen tussen de scholen. Vanuit de lerarenopleiding geven we advies op maat met betrekking tot werkvormen die relevant zijn voor de onderwijspraktijk. Elke partner gaat verder aan de slag met de nieuwe inzichten en test ze uit in de eigen praktijk. De medewerkers van de bibliotheken en de cultuureducatieve partner hebben een belangrijke adviserende rol in de keuze van een toegankelijk, duurzaam aanbod van kwaliteitsvolle boeken die aansluiten bij de noden en de verwachtingen van de leerlingen. Op die manier kunnen we tot een kruisbestuiving komen en elkaar versterken.

Project informatie

Projectpromotor:
Michelle Dewulf
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
1 september 2020 – 31 augustus 2022
Budget:
€ 1.954.869,31 (PXL: 121.486,47)
Projectcode:
13/DWO/2020/IC/VL031
VTE:
1.10 VTE
Medewerkers:

Marie Claesen 

An Darcis

Karen Reekmans

Hilde Imberechts

Sarah Steverlinck