Opzet project
Heel wat leerlingen lezen niet graag. We horen vaak van de leerkrachten dat ze het moeilijk vinden om betekenisvolle en motiverende activiteiten aan te bieden om het leesplezier te verhogen. De lerarenopleiding zal, in samenwerking met vier Limburgse bibliotheken in Hasselt, Heusden, Sint-Truiden en Houthalen-Helchteren en de cultuureducatieve partner Willewete, een ondersteunende rol opnemen om een lerend netwerk op te zetten tussen scholen die meer willen inzetten op lezen. Zodra de behoeften van de scholen in kaart zijn gebracht, werken we in cocreatie een traject op maat uit voor het lerend netwerk. Tegelijkertijd zullen we vanuit de lerarenopleiding ondersteuning bieden aan de scholen om binnen het taalbeleid van elke school het leesbeleid uit te werken of te actualiseren. We kiezen voor leesplezier en leesbevordering dankzij muzisch taalonderwijs en zoomen verder in op de sleutels voor effectief begrijpend lezen.
Doelstellingen en verwachtingen
Dit project heeft als doel om het leesplezier en de leescompetentie van de leerlingen te verhogen. De behoefteanalyse van de schoolcontext bij de opstart van het project laat toe de inzichten te vertalen in een specifiek leesbeleid op maat van elke school. De vraaggestuurde aanpak zorgt ervoor dat we flexibel kunnen inspelen op de wijzigingen in noden en verwachtingen. Tijdens de sessies met het lerend netwerk is het in de eerste plaats de bedoeling om ervaringen en tussentijdse resultaten uit te wisselen tussen de scholen. Vanuit de lerarenopleiding geven we advies op maat met betrekking tot werkvormen die relevant zijn voor de onderwijspraktijk. Elke partner gaat verder aan de slag met de nieuwe inzichten en test ze uit in de eigen praktijk. De medewerkers van de bibliotheken en de cultuureducatieve partner hebben een belangrijke adviserende rol in de keuze van een toegankelijk, duurzaam aanbod van kwaliteitsvolle boeken die aansluiten bij de noden en de verwachtingen van de leerlingen. Op die manier kunnen we tot een kruisbestuiving komen en elkaar versterken.
Marie Claesen
An Darcis
Karen Reekmans
Hilde Imberechts
Sarah Steverlinck