Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Onderzoek oriënteringstraject

Het oriënteringstraject is al sinds 2015 het antwoord van Hogeschool PXL op het (her)oriënteringsvraagstuk: “de juiste student zo snel mogelijk op de juiste plaats”. We begeleiden, remediëren en (her)oriënteren studenten doorheen het eerste jaar van hun studie. We willen elke student een passende opleiding aanbieden en begeleidingsadvies op maat meegeven met als doel de doorstroom te bevorderen en de studiemotivatie te behouden. De noden van elke student worden in kaart gebracht a.d.h.v. verschillende parameters die studiesucces bepalen (instaptoets Nederlands, studie- & motivatietest en voor graduaten bijkomend een test arbeidsrijpheid & -bereidheid). Op basis van de score op deze testen en de examenresultaten na de eerste examenperiode, wordt er gericht een begeleidingsadvies opgesteld.

Ook op Vlaams niveau kwam het (her)oriënteringsvraagstuk op de voorgrond sinds de invoering van het flexibiliseringsdecreet (Vlaamse overheid, 2004). De Vlaamse regering (2019 – 2024) stipuleert de invoering van gevalideerde, gestandaardiseerde en genormeerde proeven om hier een antwoord op te bieden. Het oriënteringstraject kan als good practice dienen hiervoor mits voldoende wetenschappelijke onderbouwing. Daarom voeren we met dit project een effectiviteitsonderzoek uit. We gaan hierin op zoek naar de voorspellende factoren voor studiesucces, in welke mate deze factoren voorspelbaar zijn en of er onderlinge samenhang is tussen de verschillende factoren. Op deze manier kan de studentenbegeleiding in Hogeschool PXL geoptimaliseerd worden en kunnen we studenten nog doeltreffender begeleiden. Binnen dit onderzoeksproject willen we een wetenschappelijk artikel publiceren en een rapport met aanbevelingen voor zowel de organisatie van het oriënteringstraject als het beleid rond studentenbegeleiding.

Project informatie

Projectpromotor:
Ellen Indekeu
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • S 270 Pedagogiek en didaktiek
Startdatum – einddatum:
21/9/2020 – 18/9/2022
Budget:
€ 58 979,01
Projectcode:
13/DWO/2020/IC/OI009
VTE:
1
Medewerkers:

Ilka Kleijnen

Contact

Ellen Indekeu
onderzoeker