Het oriënteringstraject is al sinds 2015 het antwoord van Hogeschool PXL op het (her)oriënteringsvraagstuk: “de juiste student zo snel mogelijk op de juiste plaats”. We begeleiden, remediëren en (her)oriënteren studenten doorheen het eerste jaar van hun studie. We willen elke student een passende opleiding aanbieden en begeleidingsadvies op maat meegeven met als doel de doorstroom te bevorderen en de studiemotivatie te behouden. De noden van elke student worden in kaart gebracht a.d.h.v. verschillende parameters die studiesucces bepalen (instaptoets Nederlands, studie- & motivatietest en voor graduaten bijkomend een test arbeidsrijpheid & -bereidheid). Op basis van de score op deze testen en de examenresultaten na de eerste examenperiode, wordt er gericht een begeleidingsadvies opgesteld.
Ook op Vlaams niveau kwam het (her)oriënteringsvraagstuk op de voorgrond sinds de invoering van het flexibiliseringsdecreet (Vlaamse overheid, 2004). De Vlaamse regering (2019 – 2024) stipuleert de invoering van gevalideerde, gestandaardiseerde en genormeerde proeven om hier een antwoord op te bieden. Het oriënteringstraject kan als good practice dienen hiervoor mits voldoende wetenschappelijke onderbouwing. Daarom voeren we met dit project een effectiviteitsonderzoek uit. We gaan hierin op zoek naar de voorspellende factoren voor studiesucces, in welke mate deze factoren voorspelbaar zijn en of er onderlinge samenhang is tussen de verschillende factoren. Op deze manier kan de studentenbegeleiding in Hogeschool PXL geoptimaliseerd worden en kunnen we studenten nog doeltreffender begeleiden. Binnen dit onderzoeksproject willen we een wetenschappelijk artikel publiceren en een rapport met aanbevelingen voor zowel de organisatie van het oriënteringstraject als het beleid rond studentenbegeleiding.
Ilka Kleijnen