Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

PRO360 - krachtige 360°-leeromgeving voor procedurele kennis en vaardigheden in professioneel gericht secundair onderwijs

Dit project focust op virtual reality (VR) in het beroepsgericht secundair onderwijs, in de vorm van 360°-videolespakketten. De meerwaarde van 360°-video’s is welbekend, maar zelfs ondanks de grote vraag van scholen is de implementatie miniem. Dit komt omdat er een gebrek is aan ondersteuning bij de adoptie van 360°-videolessen in het onderwijs. Er is nood aan technische en didactische ondersteuning, maar ook aan kwalitatief uitgewerkte 360°-videolessen die kunnen inspireren. Ook in de literatuur is er een duidelijk hiaat, omdat er geen studies zijn die ingaan op het ontwerp van 360°-videolessen.

Om een antwoord te bieden op deze noden, wordt volgende onderzoeksvraag geformuleerd:

“Hoe kunnen we krachtige 360°-leeromgevingen gericht op het aanleren van procedurele kennis en vaardigheden in beroepsspecifieke vakken van het secundair onderwijs vormgeven?”

Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden richten de onderzoekers zich op vijf werkpakketten:

  1. Literatuurstudie en gesprekken met beroepsgerichte secundaire scholen en bedrijven. Dit resulteert in een overzicht van ontwerpprincipes, om 360°-videolessen te ontwerpen.
  2. Ontwerpen van uitgewerkte leeromgevingen met 360°-videolessen in multidisciplinaire teams, gebruikmakend van het 4C-ID model. Dit zal leiden tot vier kwalitatief uitgewerkte leeromgevingen met 360°-videolessen.
  3. Vivista-software verder ontwikkelen en optimaliseren. Het verwachte resultaat is niet exhaustief te definiëren, maar zal bestaan uit: een onlinebibliotheek om 360°-videolessen te streamen, een gebruiksvriendelijk systeem om hoofdstukken aan te maken en het onderhouden van de compatibiliteit met nieuwe modellen van VR-brillen en 360°-videoformaten.
  4. Professionaliseren van leraren, wat ervoor zal zorgen dat ze zelf in staat zijn om kwalitatieve 360°-videolessen te ontwikkelen.
  5. Effectmeting van geïmplementeerde 360°-videolessen met bijhorende feedback en een artikel in een wetenschappelijk of praktijkgericht tijdschrift.

Project informatie

Projectpromotor:
Michaël Empsen
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • S 270 Pedagogiek en didaktiek
Startdatum – einddatum:
20/9/2021 – 17/9/2023
Budget:
PXL: € 152.720,16
Projectcode:
13/DWO/2021/IC/P132
VTE:
1,7 VTE
Medewerkers:

Ilona Stouten

Simon Verbeke

Lauren Kusters

Empsen Michaël

Contact

Michaël Empsen
onderzoeker