Dit project focust op virtual reality (VR) in het beroepsgericht secundair onderwijs, in de vorm van 360°-videolespakketten. De meerwaarde van 360°-video’s is welbekend, maar zelfs ondanks de grote vraag van scholen is de implementatie miniem. Dit komt omdat er een gebrek is aan ondersteuning bij de adoptie van 360°-videolessen in het onderwijs. Er is nood aan technische en didactische ondersteuning, maar ook aan kwalitatief uitgewerkte 360°-videolessen die kunnen inspireren. Ook in de literatuur is er een duidelijk hiaat, omdat er geen studies zijn die ingaan op het ontwerp van 360°-videolessen.
Om een antwoord te bieden op deze noden, wordt volgende onderzoeksvraag geformuleerd:
“Hoe kunnen we krachtige 360°-leeromgevingen gericht op het aanleren van procedurele kennis en vaardigheden in beroepsspecifieke vakken van het secundair onderwijs vormgeven?”
Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden richten de onderzoekers zich op vijf werkpakketten:
Ilona Stouten
Simon Verbeke
Lauren Kusters
Empsen Michaël