Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Systeemdenken in opleidingen TECH

De duurzaamheidsvisie van dpt. PXL-Tech berust op 3 pijlers, nl. leren over duurzaamheid, leren voor duurzaamheid en duurzaam leren. Om de laatste pijler te ondersteunen wordt dit academiejaar een OIF-pilootproject uitgevoerd rond ‘duurzaam leren’.

In het lopende project wordt het begrip ‘duurzaam leren’ ingevuld aan de hand van de classificatie van ‘duurzaam leren’ van professor Van den Branden, waarbij vooral beoogd wordt om bij de studenten ‘kritische competenties [te] ontwikkelen voor de toekomst’. Er wordt verder ge

Uit de eerste resultaten blijkt dat de aangeboden methodieken van systeemdenken een meerwaarde vormen voor het ontwikkelen van de competenties van ‘duurzaam leren’ bij de studenten. Systeemdenken is echter een denkreflex die veel oefening en herhaling vraagt om blijvende leerresultaten te realiseren. Bovendien zijn ook de deelnemende lectoren vragende partij voor een meer fundamentele implementatie van systeemdenken in de opleidingsonderdelen.

Dit nieuwe pilootproject rond duurzaam leren heeft dan ook als doel om te onderzoeken hoe systeemdenken breder geïntegreerd kan worden binnen de opleidingen van het departement PXL-Tech.

focust op het op beperkte schaal (1 à 2 lesuren) methodieken die ontwikkeld zijn binnen ‘systeemdenken’ aan te leren aan de studenten.

Project informatie

Projectpromotor:
Evelien Verdonck
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • Industriële technologie en industriële produktiviteit
  • S 270 Pedagogiek en didaktiek
Startdatum – einddatum:
19/9/2016 – 16/9/2018
Budget:
€ 24.387,00
Projectcode:
1/DWO/2016/TD/OP010
VTE:
0,20 VTE