Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Taalklaar – exemplarische didactiek voor taalonderwijs in het lager onderwijs

Het focusproject Taalklaar – exemplarische didactiek voor taalonderwijs in de lagere school stelt zich tot doel om een exemplarisch, didactische leidraad te ontwikkelen waarmee studenten uit de lerarenopleiding lager onderwijs, zowel beginnende als ervaren leerkrachten en mentoren aan de slag kunnen om de vakinhoudelijke kwaliteit van hun taalonderwijs in de lagere school te vergroten.

Tijdens een eerste projectjaar ondersteunt een stuurgroep van vertegenwoordigers uit de lerarenopleiding en leraren uit het lager onderwijs de ontwikkeling van het product vanuit hun persoonlijke expertise als lerarenopleider of als mentor. De ontwikkelde materialen worden voorgelegd en op basis van de aanwezige feedback bijgestuurd. Daarnaast zullen een vijftal studenten uit de opleiding lager onderwijs de materialen uittesten in hun stagepraktijk onder begeleiding van de taaldocenten uit de opleiding. In het tweede projectjaar werken twee studenten uit de opleiding lager onderwijs in het kader van de bachelorproef de materialen verder uit onder begeleiding van de projectleider.

Een focusgroep van leraren uit het lager onderwijs zal tijdens het tweede projectjaar een bètaversie van de materialen uittesten in de eigen klaspraktijk met het oog op gerichte feedback en bijsturing van het product. De ontwikkelde materialen zullen uitgetest worden in verschillende lagere scholen in de regio Limburg.

De onderzoeksresultaten en de materialen worden gebundeld in een didactische publicatie en bekendgemaakt via workshops, werkveldactiviteiten aan de betrokken partners uit het werkveld, de personeelsleden en de studenten uit de opleiding lager onderwijs. Daarnaast voorziet de projectleider scholing van een aantal partners uit het werkveld en collega’s uit de opleiding lager onderwijs. De junior collega’s leren de exemplarisch didactische leidraad in de opleiding lager onderwijs hanteren.

Project informatie

Projectpromotor:
Katrien Daerden
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • S 270 Pedagogiek en didaktiek
Startdatum – einddatum:
19/09/2016-16/09/2018
Budget:
€ 40.044
Projectcode:
6/DWO/2016/ED/FR013 + 6/DWO/2016/ED/FO013
VTE:
0,60 VTE

Contact

Katrien Daerden
onderzoeker