Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Slimme retail, slimme(re) stad

De transformatie van de maatschappij waarbij globalisering, digitalisering maar tevens customer experience als belangrijke trends waargenomen worden, vormen tevens de uitdaging van de retailers vandaag. Een golf van informatie en vernieuwende digitale toepassingen sluipen het traditionele KMO-management van de retailer binnen. De vertaalslag naar haalbare, efficiënte en aanvaardbare (budgettaire) digitale professionalisering en investeringen is vaak een actieplan waar de retailer niet op zichzelf aan begint. Een stijgende trend in e-commerce omzetcijfers en de omgekeerde dalende trend instore winsten leiden vaak tot falingen en stopzettingen van de kleine retailers. Een rechtstreeks gevolg tot leegstand van panden in de binnenstad en verarming van stadskernen. Overheidsdiensten buigen het hoofd over stadskernversterking, citymarketing, stimulering retailers maar hebben onvoldoende expertise en tools om zich over deze problematiek te buigen.

Dit onderzoeksproject zal via het detecteren van innovatieve toepassingen en best practices op zowel digitaal/technisch ondersteunend vlak als een benchmarkstudie van centrumsteden in de Euregio, demo’s en roadshows opzetten ter inspiratie en ondersteuning van de retailers en beleidsmakers met als doel een slimme retailer, slimme(re) stad voor de consument van de toekomst.

Dit tweejarig onderzoeksproject is complementair opgesteld rond het multidisciplinair strategisch beleid voor de uitbouw van het thema smart cities en retailinnovatie.

Project informatie

Projectpromotor:
Steven Palmaers
Status:
Afgelopen project
IWETO code:
  • 250 Telecommunicatiesystemen
  • S 191 Marktstudie
Startdatum – einddatum:
19/09/2016-16/09/2018
Budget:
€ 123.175
Projectcode:
4/DWO/2016/IT/P092
VTE:
1,60 VTE
Medewerkers:

Hermien Raedts

Heidi Pex

Contact

Steven Palmaers
onderzoekshoofd