Dit project kadert in het web3D speerpunt van TINFO. Initieel is het idee achter web3D het tonen van en navigeren door websites die opgebouwd zijn met 3D elementen.
Met web3D technologieën is het dus mogelijk om binnen een website (webbrowser) een volwaardige 3D virtuele omgeving te creëren die navigatie, interactie en informatie mogelijkheden kan verschaffen aan de gebruiker. Hiervoor wordt eventueel gebruik gemaakt van een web3D plug-in die in de webbrowser wordt geïnstalleerd; vergelijkbaar met de Adobe Flash plug-in
Zonder CMS systeem zijn alle elementen (teksten, foto's, 3D modellen, audio, video, ...) ingebakken in de applicatie. Dit wil zeggen dat voor elke wijziging de applicatie aangepast en opnieuw gecompileerd moet worden. Dit is onaanvaardbaar voor de klant (financieel en beheersmatig). Om tegemoet te komen aan dit probleem dient een CMS (=Content Management Systeem) opgezet te worden. Inhoudelijke elementen kunnen dan door de klanten gewijzigd worden. Dit maakt de gehele web3D applicatie gebruiksvriendelijker
Klanten willen de mogelijkheid om zelf elementen toe te voegen aan hun applicatie. Dit kunnen interactieve elementen (affiches, informatieborden, ...) of decoratieve elementen (bomen, palen, banken, terrasstoelen, ...) zijn. Het toevoegen van bepaalde elementen kan via het CMS systeem, maar gebeurt in sommige gevallen makkelijker in een grafische editor. Een web3D applicatie is namelijk opgebouwd uit 3D elementen. Deze elementen hebben verschillende 3D parameters (positie, rotatie, grootte, ...). Via een CMS (tekstueel) is het niet evident om bepaalde 3D objecten, texturen en/of interactiviteit te definiëren, configureren en aan te passen.
Een basis web3D editor functie kan hier een oplossing betekenen voor de klant. Dit kunnen zijn: het definiëren van start- en eindlocaties van paden, toevoegen van interactieve elementen zoals affiches en informatiezuilen, toevoegen van omgevingselementen zoals bomen en banken, ...
Bart Moelans