Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

De toegankelijkheid van het hoger onderwijs op vlak van instroom en doorstroom van jongeren met een migratieachtergrond: casestudy PXL

In dit project bestuderen we de toegankelijkheid van het hoger onderwijs op vlak van instroom en doorstroom voor jongeren met een migratieachtergrond. Het SALK rapport van 2013 concludeerde dat het onderwijs in Limburg mindere resultaten oplevert, een uitdiepingsanalyse uitgevoerd in 2015 voegde hieraan toe dat de Limburgse onderwijsindicatoren in het algemeen nauw aansluiten bij de Vlaamse gemiddelden maar dat er verschillen op gemeentelijk niveau zichtbaar zijn waarbij er een duidelijke link is tussen achterstand inzake onderwijs en de socio-economische samenstelling van de bevolking, die o.a. gekenmerkt wordt door een toename van het aantal leerlingen met thuistaal niet-Nederlands (Departement onderwijs en vorming, 2015). Waar in 2007 20,7% van de Limburgse bevolking een andere dan de Belgische herkomst had, bedraagt dat cijfer in 2015 24,9%. Uitschieters in 2015 zijn Maasmechelen ( 52,7%) en Genk (52,5%). De participatiegraad in het hoger onderwijs ligt in Limburg (72,95%) rond het Vlaams gemiddelde (73,77%). Het studierendement ligt in Limburg lager dan in Vlaanderen, met name 61,5% versus 64,5% maar in 13 gemeenten van de regio “VZW Kind en Taal” die ook zwak scoren op de socio-economische indicatoren (Leopoldsburg, Maasmechelen, Genk, Sint-Truiden, Tongeren, Bilzen, Hasselt, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Dilsen-Stokkem, Lanaken, Heers en Beringen) varieert dit cijfer tussen 47,60% en 59,89% met een gemiddelde van 58,57%. Dit projectvoorstel wil inzetten op kennisverhoging inzake de drempels die studenten met een migratieachtergrond ervaren bij het instromen en bij het doorstromen in het hoger onderwijs door in een casestudy bij PXL via een multi-actorperspectief niet alleen onderwijsaanbieders maar ook de vraagzijde, met name de jongeren zelf, te bevragen.

Project informatie

Projectpromotor:
Inge Pasteels
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
17/09/2018 - 20/09/2021
Budget:
112846,36 euro
Projectcode:
13/DWO/2018/IC/OI006
VTE:
0,7 VTE
Medewerkers:

Inne Vandyck

Contact

Inge Pasteels
coördinator