In dit project bestuderen we de toegankelijkheid van het hoger onderwijs op vlak van instroom en doorstroom voor jongeren met een migratieachtergrond. Het SALK rapport van 2013 concludeerde dat het onderwijs in Limburg mindere resultaten oplevert, een uitdiepingsanalyse uitgevoerd in 2015 voegde hieraan toe dat de Limburgse onderwijsindicatoren in het algemeen nauw aansluiten bij de Vlaamse gemiddelden maar dat er verschillen op gemeentelijk niveau zichtbaar zijn waarbij er een duidelijke link is tussen achterstand inzake onderwijs en de socio-economische samenstelling van de bevolking, die o.a. gekenmerkt wordt door een toename van het aantal leerlingen met thuistaal niet-Nederlands (Departement onderwijs en vorming, 2015). Waar in 2007 20,7% van de Limburgse bevolking een andere dan de Belgische herkomst had, bedraagt dat cijfer in 2015 24,9%. Uitschieters in 2015 zijn Maasmechelen ( 52,7%) en Genk (52,5%). De participatiegraad in het hoger onderwijs ligt in Limburg (72,95%) rond het Vlaams gemiddelde (73,77%). Het studierendement ligt in Limburg lager dan in Vlaanderen, met name 61,5% versus 64,5% maar in 13 gemeenten van de regio “VZW Kind en Taal” die ook zwak scoren op de socio-economische indicatoren (Leopoldsburg, Maasmechelen, Genk, Sint-Truiden, Tongeren, Bilzen, Hasselt, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Dilsen-Stokkem, Lanaken, Heers en Beringen) varieert dit cijfer tussen 47,60% en 59,89% met een gemiddelde van 58,57%. Dit projectvoorstel wil inzetten op kennisverhoging inzake de drempels die studenten met een migratieachtergrond ervaren bij het instromen en bij het doorstromen in het hoger onderwijs door in een casestudy bij PXL via een multi-actorperspectief niet alleen onderwijsaanbieders maar ook de vraagzijde, met name de jongeren zelf, te bevragen.
Inne Vandyck