Ondanks het feit dat er reeds heel wat evidence based interventies zijn ontwikkeld, blijkt dat het voor zorgprofessionals niet altijd evident is om voor een kind dat een medische procedure zal ondergaan, een gepaste strategie voor stressreductie uit te stippelen.
We merken op dat er enerzijds zorgprofessionals in regionale ziekenhuizen vaardigheden en ski/Is ontbreken die nodig zijn om kinderen correct te begeleiden tijdens diverse medische procedures. Anderzijds biedt de huidige zorgorganisatie en -context (hoe zorg georganiseerd wordt in de instelling, bestaffing, interdisciplinaire samenwerking, beschikbare infrastructuur tijdens medische procedures) binnen regionale ziekenhuizen vaak onvoldoende draagvlak om procedureel comfort integraal te kunnen aanbieden aan kinderen en hun ouders.
Vanuit de Nederlandse onderzoeksgroep van prof. Dr. P. Leroy (Leroy et al., 2016), in samenwerking met prof. Dr. Baruch Krauss (Harvard Medical School), is er de afgelopen jaren ingezet op een totaalbenadering van de zorgcontext inzake procedureel comfort bij kinderen. Het correct begeleiden van een jong kind doorheen een medische procedure kan voor heel wat minder stress zorgen bij ouder, kind en zorgverlener maar dient ingebed te zijn in de gehele zorgcontext waarbij het zorgteam verantwoordelijkheid draagt om procedureel comfort te bieden aan elk kind.
Om een antwoord te bieden op de hulpvragen vanuit de Vlaamse pediatrische zorg, trachten we een hedendaags Nederlands opleidingsconcept (PROSA) rond procedureel comfort te vertalen naar de Vlaamse complexe zorgrealiteit om zo zorg voor Belgische kinderen traumavrij en kwaliteitsvol te laten verlopen volgens de huidige standaarden.
Ine Achten
Jo Vrancken