Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

Effect duurzame kennisoverdracht

Het toepassen en inoefenen van theoretische kennis, waarbij studenten of werknemers leren nadenken over klinische situaties, is een fundamenteel proces voor opleidingen en bijscholingen binnen de gezondheidszorg. Momenteel worden hiervoor verschillende werkvormen gehanteerd, waarbij de gezondheidszorg voornamelijk werkt met simulatieonderwijs. Actueel zien we binnen het onderwijslandschap een toename van innovaties en technologische toepassingen die variëren in mate van fideliteit (binnen deze setting betekent een hoge fideliteit, een hoge mate van realiteitszin waarbij bijvoorbeeld gebruik gemaakt wordt van technologische toepassingen zoals een Immersive room of Virtual Reality. Een lagere fideliteit zet minder in op de realiteitservaring en kan het bespreken van een casus zijn zonder verder ondersteunende hulpmiddelen om het leerproces te bevorderen).

Voorbeelden van gehanteerde werkvormen binnen PXL Healthcare zijn, naast het simulatieonderwijs binnen het Trauma & Life Support Center (T&LSC), de Immersive Room (IR) en het 360°-videoproject (Vivista). In de IR wordt men als het ware ondergedompeld in een artificiële omgeving om meer realiteitszin te verkrijgen binnen trainingen; bij Vivista wordt dezelfde oefening gemaakt, maar dit via een VR-bril of 360°-beelden op een monitor.

De vraag rijst in welke verhouding deze werkvormen best worden toegepast, alsook welke leermechanismen best gebruikt worden om een groter leereffect te verkrijgen. Een belangrijk voorbeeld hiervan is hoe de reflectie (debriefing) gefaciliteerd wordt bij het toepassen van bovenstaande werkvormen.

Deze onderwijsinnovatiepilot valt binnen het departement Healthcare (opleiding verpleegkunde) en omvat een experimentele interventiestudie bij tweede- en derdejaarsstudenten. Het project loopt over 2 fasen heen waarbij fase 1 dient voor de voorbereidingen en de ontwikkeling van meetschalen (kennis en soft skills). Tijdens fase 2 gebeurt de datacollectie via een pré- en postmeting om de verschillende werkvormen met elkaar te vergelijken. Het uiteindelijke doel van deze pilot is om een assessment en trainingscentrum op te zetten voor zorgprofessionals, studenten en uiteindelijk ook andere sectoren.

Project informatie

Projectpromotor:
Eric Lodewyckx
Status:
Lopend project
IWETO code:
  • Code nog in te vullen.
Startdatum – einddatum:
20/9/2021 – 17/9/2023
Budget:
€ 27.609,13
Projectcode:
2/DWO/2021/HD/OP036
VTE:
0,2 VTE

Contact

Eric Lodewyckx
onderzoeker