Het Expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen focust op businessgeoriënteerd praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek en dienstverlening rond entrepreneurship en intrapreneurship. Kleine én grote vraagstukken rond professionalisering, digitale transformatie én innovatie van uw ondernemingworden door het onderzoeksteam praktijkgericht aangepakt. PXL Innovatief Ondernemen biedt professionaliseringstrajecten op maat van kmo’s en coacht start- en groeibedrijven in hun innovatiespurt om door te groeien tot een duurzame onderneming.
In co-creatie met start- en groeibedrijven verbinden, professionaliseren en innoveren wij in de domeinen klantgerichtheid, innovatieve HRM, on- en offline communicatie, vrijetijdseconomie en innovatieve businessmodelling.
Domeinen
Expertise
Kmo’s, start- en groeibedrijven én spelers uit de vrijetijdeconomie kunnen bij het Expertisecentrum PXL Innovatief Ondernemen terecht voor:
- marktonderzoek van A tot Z: het vertalen van de noden/behoeften van de opdrachtgever naar onderzoeksdoelstellingen en een adequate onderzoeksopzet, opstellen van vragenlijsten, opzetten en coördineren van veldwerk (de effectieve bevraging – online, telefonisch, face-to-face of postaal), analyse en rapportering van zowel marktonderzoeksdata als interne data
- wetenschappelijke ondersteuning van gedegen probleemanalyse tot heldere vraagarticulatie en plan van aanpak
- economische haalbaarheidsstudies
- innovatief human resource management
- impactmeting en advies over on- en offline communicatie
- optimaliseringstrajecten voor communicatie- en marketingstrategie
- analyses van klantenprofielen, nieuwe klantensegmenten, klanttevredenheid
- professionaliseringstraject retailondernemer
- professionaliseringstraject ondernemer vrijetijdseconomie
- klantgerichtheidstraject
- haalbaarheidsstudie én implementatieplan van technologie in de fysieke winkel
Projecten
Lopend project
- Aan de slag met data: eerste stappen naar data-gedreven ondernemen
- Digitale transformatie van de fysieke winkel (TETRA)
- Digitale transformatie van de fysieke winkel van de toekomst
- ESF SCOPE Competentieprognosestudie retailjobs
- Groeimindset als hefboom voor klantgerichtheid
- ILEC
- Inclusief toerisme als businesstransformator voor logiesverstrekkers en bedrijven
- NextGen focus op duurzaamheidsrapportering binnen West-Europa en de bijhorende rol van de financiële adviseurs
- Opleidingen van de toekomst: Retail
- Pitch Please: Entrepreneurial Talent
- PXL-Voka Young&Strong
- Retailjobs of the future: Welke (10) medewerkersprofielen heeft een Vlaamse retailonderneming met maximaal 30 werknemers nodig anno 2030?
- Talent Action Lab
- To make it or break it : De rol van webcare bij Limburgse retailers hun reputatiemanagement in tijden van digitalisering
- Vooronderzoek Digital Experience Lab/Living Labs Incubator
- Wetenschapsjournalistiek
- Wine
- Workation als businesstransformator voor toeristische logies
Afgelopen project
- De klant als sleutel tot een performantere KMO
- De toekomst van de deeleconomie in Limburg
- EarlyTech
- Een verkennende studie naar employability en innovatief werkgedrag
- Employer Branding en Employee Advocacy
- Familiale kmo opvolging binnen Limburg
- Genieten van SLOW Toerisme en SLOW Food in Haspengouw
- Hefbomen voor een mindset die duurzame inzetbaarheid en innovatief werkgedrag bevordert in Limburgse KMO’s
- Het gebruik van data en data-analyse bij Limburgse kmo’s ter ondersteuning van de marketingstrategie
- Hotels in Vlaanderen Future Proof voor de volgende generatie
- Inclusieve vakanties in (kleinschalige) logies in Limburg
- Innovatief belevingswinkelen in Hasselt, hoofdstad van de smaak en shoppingstad
- Koraal
- Laagdrempelige expertise- en dienstverleningscentra (LED)
- LED Toerisme- en recreatiemanagement
- Marcom optimalisatie voor Limburgse KMO-retailers
- Naar een praktisch model om de ROI van sociale media voor bedrijven te bepalen
- Professionaliseringsloket
- Professionaliseringsscan voor kleinschalige logies
- PXL LEGAL Inc.
- Sectorinnovatie Schakelfunctie
- Sharing knowledge in tourism & leisure economy
- Slimme retail, slimme(re) stad
- Smart Experience Campus
- Sociale Media Strategie
- Student StartUp Ocean Hasselt: Challenge Accepted! Pitch Please.
- Studie van laagdrempelige behoeften bij grote ondernemingen, KMO's en sociale secretariaten op het vlak van sociaal recht
- Talent Action Lab – VOORTRAJECT
- Talents for tourism
- Universal Design for Tourism.
- Vinificator
Output
Artikels of abstracts in internationale wetenschappelijke tijdschriften (peer reviewed)
2018
2017
Artikels of abstracts in nationale wetenschappelijke tijdschriften (peer reviewed)
Artikels of abstracts in internationale vaktijdschriften (niet peer reviewed)
Artikels of hoofdstukken in een wetenschappelijk (internationaal) boek
Artikels of hoofdstukken in een werkveld (internationaal) boek
Artikels of hoofdstukken in een wetenschappelijk (nationaal) boek
Artikels of hoofdstukken in een werkveld (nationaal) boek
Andere extern gepubliceerde rapporten
Zelf georganiseerde studiedagen voor extern doelpubliek/werkveld, gekoppeld aan eigen resultaten van wetenschappelijk onderzoek (geen vorming)
- Bylois, N.* De toekomst van wijn in Vlaanderen
- Bylois, N.* Voorstelling duurzaamheid in de wijnbouw
- Bylois, N.* Voorstelling sociale economie in de wijnbouw
- Ectors, I.*, Schrijvers, R*. Uw bedrijfsuitdagingen onderbouwd aanpakken? 11 Limburgse voorbeelden in de kijker.
- Raedts, H.*, Mertens, E.* Slotevent competentieprognosestudie.
- Raedts, H.*, Vos, I.*, Knuts, E.*. Collectief digitaliseringstraject: deel 1, Gent.
- Raedts, H.*, Vos, I.*, Knuts, E.*. Collectief digitaliseringstraject: deel 1, Hasselt.
- Raedts, H.*, Vos, I.*, Knuts, E.*. Collectief digitaliseringstraject: deel 2, Gent.
- Raedts, H.*, Vos, I.*, Knuts, E.*. Collectief digitaliseringstraject: deel 2, Hasselt.
- Raedts, H.*, Vos, I.*, Knuts, E.*. Inspiratietour, Digitale transformatie van de fysieke winkel, Hasselt.
- Raedts, H.*, Vos, I.*. Slotevent Digitale transformatie van de fysieke winkel.
- Vos I.* Retailinnovatie vanuit praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek.
- Bylois N.* Knuts, E.*. Gesprekstafel ‘Wijntoerisme in Limburg’.
- Bylois N.*, Knuts E.*, Lemmens R.*, Ielegems E., Vanrie J. Eindsymposium inclusief toerisme als businesstransformator voor logies en toeleveranciers.
- Bylois N.*, Knuts E.*, Lemmens R.*, Ielegems E., Vanrie J. Lerend netwerk inclusief toerisme als businesstransformator voor logies en toeleveranciers.
- Ectors I.* Digitale Donderdagen - Sessie 1: (Big) data in de kmo.
- Ectors I.*, Vos I.*, Knuts, E.* Een klare kijk op klanten.
- Hoogsteyns, V.*, XX, A. XX, F. Bootcamp ESF Talent action lab.
- Mertens E.*, Raedts, H.*, Knuts, E.*. Focusgroep retailjobs of the future.
- Raedts, H*., Vos, I*., Knuts, E.* Workshop Cocreatie 5 Digitale transformatie fysieke winkel.
- Raedts, H*., Vos, I*., Knuts, E.*. ‘De rol van retail in een leefbare binnenstad’
- Raedts, H*., Vos, I*., Knuts, E.*. Workshop Cocreatie 3 Digitale transformatie fysieke winkel.
- Raedts, H*., Vos, I*., Knuts, E.*. Workshop Cocreatie 4 Digitale transformatie fysieke winkel.
- Vos, I*., Hoogsteyns, V*., Knuts, E.*. Cocreatie Groeimindset als hefboom voor klantgerichtheid, 18 mei 2021.
- Vos, I*., Hoogsteyns, V*., Knuts, E.*. Workshop Cocreatie Groeimindset als hefboom voor klantgerichtheid, 16 november 2021.
- Bylois, N.*, Knuts E.*. Tetra inclusief Toerisme als businesstransformator voor logies en toeleveranciers.
- Ectors, I.* Knuts, E.*. Hét klantgerichtheidsevent voor kmo’s.
- Hex, J.*. SPP MarCom gidsmodel, KickOff-workshop Hoe ontwerp je een strategie in de praktijk?
- Hex, J.*. SPP MarCom gidsmodel, Terugkom-workshop Hoe ontwerp je een strategie in de praktijk?
- Bijnens, A. & Maenen, C. Organisatie eindsympsosium Professionaliseringsscan Limburgse kleinschalige logies.
- Bijnens, A. & Maenen, C. Organisatie Lerend netwerk Professionaliseringsscan Limburgse kleinschalige logies.
- Ectors, I. & Doucé, L. Organisatie lerende netwerken (2) “De klant als sleutel tot een performantere KMO”.
- Hendrikx, K.* & Schreurs, B.* Hefbomen naar een groeimindset.
2022
2021
2020
2019
2017
Voordracht op internationaal wetenschappelijke congressen of studiedagen met minimale vermeldig in uitnodiging, proceedings of abstracts
- Bylois, N.*, Knuts E.*. Vinificator als diversificatie in de fruitteelt.
- Ectors I.*. Klant als sleutel.
- Ectors I.*. Klant als sleutel.
- Ectors I.*. Switch-leren beïnvloedende actoren.
- Hex, J. *. Hoe spring jij eruit op sociale media?
- Hoogsteyns V.*, Knuts E.*,.Switch-leren in drones, 26 juni 2019.
- Hoogsteyns V.*, Knuts E.*. Innovatief leren en groeien. Groeimindset en switch-leren voor KMO’s.
- Hoogsteyns V.*, Knuts E.*. Switch-leren beïnvloedende actoren.
- Hoogsteyns V.*, Knuts E.*. Switch-leren in drones, 17 september 2019.
- Hoogsteyns V.*, Knuts E.*. Switch-leren in drones. 28 november 2019.
- Hoogsteyns V.*, Knuts E.*. Switch-leren sensibilisering.
- Hoogsteyns V.*, Knuts E.*. Switch-leren: matching event.
- Hoogsteyns V.*. Groeimindset gen z.
- J.P. Segers. The Emerging entrepreneurial ecosystem in the Limburg region (Belgium).
- J.P. Segers. The Rise of the Ghent 5BE) Innovation District. The case of biotechnology industry.
- Knuts E.*, Ectors I.., Innovatief ondernemen voor C-level Bouw.
- Knuts E.*. Switch-leren.
- Knuts E.*. EFRO Professionaliseringsloket. Samen slim werkt.
- Raedts H.*, Verhagen T. Boost your retail.
2019
2018
Voordracht op internationaal beroepsgerichte congressen of studiedagen met minimale vermeldig in uitnodiging, proceedings of abstracts
- Di Marcantonio, S. How to transform Croatia into a bumper destination?
- Di Marcantonio, S. From overlooked to overbooked… The rise of midsize cities and regions in the meeting industry.
- Di Marcantonio, S. Innovative ways to promote wine tourism in Croatia.
- Di Marcantonio, S. International intensive student programs: behind the scenes.
2018
Voordracht op nationaal wetenschappelijke congressen of studiedagen met extern doelpubliek en minimale vermeldig in uitnodiging of abstract
Voordracht op nationaal beroepsgerichte congressen of studiedagen met minimale vermeldig in uitnodiging, proceedings of abstracts
- Bylois, N.*, Knuts, E.*. Inclusief toerisme Hoeve Genemeer. Presentatie methodologie Tetra inclusief toerisme.
- Hoogsteyns, V.*, Knuts, E.*. Switch-leren in de dronesector, 25 aug 2020.
- Hoogsteyns, V.*, Knuts, E.*. Switch-leren in de dronesector, 6 okt 2020.
- Knuts, E.*, Hoogsteyns, V.*. Nieuwjaarsevent ESF. Presentatie Good practices: switch-leren in de drone-industrie.
- Knuts, E.*. Digitale transformatie in retail.
- Knuts, E.*. Samenwerking innovatief ondernemen. Samen slimmer innoveren.
- Raedts, H.*, Knuts E.*, Vos, I.*. Unizo innovatiefora Retail, 2 nov 2020.
- Raedts, H.*, Knuts E.*, Vos, I.*. Unizo innovatiefora Retail, 26 okt 2020.
- Raedts, H.*, Knuts E.*, Vos, I.*. Unizo innovatiefora Retail, 7 dec 2020.
- Raedts, H.*. Unizo Retail Mee in een wereld vol veranderingen.