De coronacrisis heeft de uitdagingen van de muzieksector op de spits gedreven. Met het wegvallen van de inkomsten uit live shows, valt het voor artiesten nu extra hard op hoe weinig er aan het einde van de rit met streaming wordt verdiend. De roep om een faire verdeling van die inkomsten klinkt steeds luider. Bovendien is het voor de Vlaamse muzieksector onduidelijk welke impact het huidige streaminggedrag heeft op het uitbrengen van nieuwe muziek.
Ook ontbreekt het de sector zelf aan een duidelijk zicht op hoeveel inkomsten er nu sinds maart van vorig jaar effectief verloren gegaan. De totale impact van de coronacrisis op de Vlaamse live sector. In recent gepubliceerde cijfers wordt de volledige waardeketen immers nergens volledig in rekening genomen.
Tevens maakt de coronacrisis duidelijk dat het tijd is voor een nieuw arbeidskader.
De praktijk wees recent uit dat veel artiesten, maar ook hun crew en bij uitbreiding cultuurwerkers in het algemeen, nog veel te vaak tussen de mazen van het vangnet vallen. Het ontbreekt de muzieksector aan duidelijke inzichten over hoe er wordt gewerkt, welke afspraken en wetten er gelden, en hoe ver deze van de wetgeving verwijderd zijn.
Binnen dit project willen de onderzoekers een bijdrage leveren om een antwoord te bieden op deze drie uitdagingen.
Dat willen ze bereiken door het schrijven van 3 onderzoeksrapporten, evenveel publicaties in de vakpers en de organisatie van 2 studiedagen.
De onderzoekers besteden daarnaast ruim aandacht om de verworven inzichten te dissemineren naar het onderwijs van PXL-Music, in de opleidingsonderdelen Werkveldverkenning en onderzoekspraktijk.
Het draagvlak is alvast aanwezig in de sector. Met steun van VI.BE, het steunpunt voor de niet klassieke muziek, identificeerden de onderzoekers net deze uitdagingen omdat:
a) deze tijdens deze coronacrisis opnieuw pijnlijk duidelijk kwamen bovendrijven
b) geweten is dat in domeinen al wetenschappelijk onderzoek is gevoerd, maar niet eerder werd geaggregeerd, althans niet specifiek voor de Vlaamse muzieksector
c) deze een impactvolle basis zullen vormen voor toekomstige beleidsadvisering De onderzoekers willen met deze cases tegelijk aantonen dat onderzoek een belangrijk “instrument” moet worden om de muzieksector toekomstbestendig te maken.
De hele sector moet bredere toegang krijgen tot beschikbare onderzoeksresultaten.
Dat kan en moet veel laagdrempeliger. Ze mikken daarom in dit project ook op de ontwikkeling van een platform waarmee we de muzieksector bewust willen maken van de vele voordelen van wetenschappelijk onderzoek.
Danielle Gielen